۱
plusresetminus
اولین جلوه های مدرنیته در ایران نه به شکل ریشه ای آن بلکه در قامت و قالبی تظاهرگرایانه نشر و نمو پیدا کرد. در واقع این اولین ظواهر مدرنیته رنگ و برخی از مغازه ها، ماشین ها و ابزارهای نو بود که بروز و ظهور می یافت و به طور خاص در خیابان لاله زار تهران پیدا بود . . .
لاله زار؛ اولین نماد دنیای مدرن در تهران
کافه تاریخ- کافه هنر

 

اولین جلوه های مدرنیته در ایراننه به شکل ریشه ای آن بلکه در قامت و قالبی تظاهرگرایانه نشر و نمو پیدا کرد. در واقع این اولین ظواهر مدرنیته رنگ و رخی از مغازها، ماشین ها و ابزارهای نو بود که بروز و ظهور می یافت و به طور خاص در خیابان لاله زار تهران پیدا بود:

«... لاله زار تنها خیابانی بود که مردم ایران را به مظاهر مدرنیته اروپا آشنا می کرد محلی که بر اساس نوع ساختار آن و سفارتخانه هایی که در اطراف آن ساخته شده بودند باعث تعامل و برخورد ایرانیان با فرنگی ها می شد.... بعد از اشغال ایران توسط متفقین و سقوط رضاشاه، لاله زار که غروب ها حدود صد اتومبیل موجود در تهران آنجا می آمدند و مانور می دادند و خود را به رخ می کشیدند رونوشتی مانند خیابان شانزلیزه پاریس پیدا کرد و از دهام در آن نشان می داد که طبقه متجدد فزونی گرفته است. در حالی که خیابان استامبول و مخبرالدوله و شاه آباد محل همیشگی تظاهرات و گردهمایی های سیاسی بود اما سیاست از طریق هنر به لاله زار هم برکشیده بود. قمرالملوک وزیری و ملوک ضرابی اولین زنانی بودند که در ایران به سن رفتند. تئاترهای تاریخی و موزیکال طرفدران بسیار داشت. در همین دوره بود که گروه های مذهبی هم لاله زار را در اختیار چپ و راست می دیدند واردکار شدند و در حد فاصل لاله زار کهنه و لاله زار نو مسجد هدایت را فعال کردند.»

 

منبع: محمدرضا پولادوند، کافه نادری، تهران، انتشارات منوچهری، 1390، ص37-39

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36644/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما