۱
plusresetminus
در گذشته های نه چندان دور گاهی یک قحطی تبعات بسیار سنگینی برای یک کشور به جای می گذاشت. قحطی می توانست عوامل خارجی یا داخلی و یا ناشی از عامل انسانی و یا عوامل طبیعی باشد. به عنوان مثال در یکی از قحطی های فارس درباره علل آن این نکات مورد بررسی قرار گرفته اند . . .
زمینه های قحطی فارس  از زبان فرمانفرما
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

در گذشته های نه چندان دور گاهی یک قحطی تبعات بسیار سنگینی برای یک کشور به جای می گذاشت. قحطی می توانست عوامل خارجی یا داخلی و یا ناشی از عامل انسانی و یا عوامل طبیعی باشد. به عنوان مثال در یکی از قحطی های فارس درباره علل آن این نکات مورد بررسی قرار گرفته اند:

«حاکم فارس شاهزاده ابوالحسین فرمانفرما در گفتاری درباره  قحطی و اتخاذ تدابیری برای برطرف کردن آن در شیراز دلیل قحطی را نزاع و جنگ داخلی و نیز عامل طبیعی چون خشکسالی و آفت می داند. در بخشی از گفتار او چنین آمده است: برادران من  می خواهم بگویم که این مشقت و مصیبت، این کمبود و قحطی و خشکسالی، محدود به شیراز نیست بلکه در تمام ایران قحطی است و قیمتها بالاست. این چیزی است که هر کس که با دیگر نقاط کشور تماس دارد آن را می داند اما به دلایل روشن این قضیه در شیراز و فارس وخیم تر است. هجوم ملخ در چند سال گذشته، نابسامانی، شورش و جنگ های داخلی همگی به شدت به کشت و تولید غذا لطمه زده اند. برای مثال جنگ میان دو تیره قشقایی یا طوایف خمسه آغاز شده است.»

 

منبع: محمدقلی مجد، قحطی بزرگ، ترجمه: محمد کریمی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، 1386، ص 119

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36646/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما