۰
plusresetminus
قیاس میان انقلاب اسلامی و کودتای 28 مرداد از جمله مهمترین اشتباهات محمدرضا شاه و  آمریکایی ها بود. آنها امیدوار بودند مصائب و مشکلات موجود همچون دوره ملی شدن صنعت نفت با یک کودتا حل شود؛ اما پس از مدتی فهمیدند اقدام ارتش امری غیر ممکن است . . .
وقتی «سولیوان» ارتش شاهنشاهی را ببر کاغذی نامید!
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

قیاس میان انقلاب اسلامی و کودتای 28 مرداد از جمله مهمترین اشتباهات محمدرضا شاه و  آمریکایی ها بود. آنها امیدوار بودند مصائب و مشکلات موجود همچون دوره ملی شدن صنعت نفت با یک کودتا حل شود؛ اما پس از مدتی فهمیدند اقدام ارتش امری غیر ممکن است:

«در این بین، گزارش های سولیوان نشان می داد که فرماندهی ارتش روحیه ی خود را باخته است. فرماندهی هیچ طرح عملی و واقع گرایانه ای نداشت و شاید در صورتی که عملا برای به دست گرفتن قدرت اقدام می کرد، نمی توانست انسجام و وحدت خود را بیش از چند هفته حفظ کند. هایزر برای ترغیب ژنرال ها به حمایت از بختیار و روند قانونی، با هیچ مشکلی مواجه نبود. او با احتیاط، نسبت به توان فرماندهی ژنرال ها خوش بین بود، با این حال خستگی مفرط آنها را کتمان نمی کرد. با این همه، طبق ارزیابی صریح سولیوان، ارتش یک «ببر کاغذی» بود.»

 

منبع: سایروس ونس، انتخاب دشوار: سالهای بحرانی در سیاست خارجی آمریکا، ترجمه: خیرالله خیری اصل، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1390،ص 78-79

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36717/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما