۱
plusresetminus
حکومت قاجار همیشه نیازمند حمایت علما بود. این مسئله به طور خاص در جنگ هایی که با یک دولت خارجی رقم می خورد بیشتر و بیشتر خود را نشان  می داد؛ متن زیر که به جنگ های ایران و روس اشاره دارد،  به خوبی بیانگر این ادعا است . . .
حکم به وجوب نبرد با روسیان توسط مجتهدان
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

حکومت قاجار همیشه نیازمند حمایت علما بود. این مسئله به طور خاص در جنگ هایی که با یک دولت خارجی رقم می خورد بیشتر و بیشتر خود را نشان  می داد؛ متن زیر که به جنگ های ایران و روس اشاره دارد،  به خوبی بیانگر این ادعا است:

«لسان الملک سپهر، مورخ رسمی دربار قاجار، تصریح دارد که: گزارش جنایات روس ها در اراضی اشغالی «به دست بعضی از چاکران.... عباس میرزا، که از مصالحه با روسیان نگران بودند گوشزد» آیت الله سیدمجاهد «گشت و او به کارداران درگاه شاهنشاه ایران نگاشت که این هنگام، جهاد با جماعت روسیه فرض افتاده» است. شاه، گفت که «ما پیوسته به اندیشه جهاد شاد بوده ایم» و پیرو این امر، سید به تهران آمد و مورد استقبال شاه و دولت قرار گرفت. شاه سپس به چمن سلطانیه رفت و اردو زد و سید  مجاهد و دیگر مجتهدان بزرگ از  نقاط مختلف ایران در آنجا به شاه پیوستند و بالاتفاق حکم به وجوب نبرد با روسیان دادند و «شاهنشاه... و ولیعهد دولت ]عباس میرزا[ نیز سخن ایشان را استوار» داشتند. تنها  دو تن از دولتمردان با تجدید جنگ با روسیه مخالف بودند(معتمدالدوله نشاط و میرزا ابوالحسن ایلچی) که آنها هم با تهدید علما «دم در بستند.»

 

منبع: علی ابوالحسنی، تراز سیاست، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1383، ص 152

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36718/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما