۱
plusresetminus
در رابطه با حاجی میرزا آقاسی صدر اعظم محمد شاه قاجار که نزدیک به 13 سال در این مقام حضور داشت دیدگاه های گوناگونی مطرح شده است. وی آخرین صدر اعظم محمد شاه قاجار بود. او پس از آن که قائم مقام فراهانی به فرمان محمدشاه کشته شد به این جایگاه رسید. میرزا آقاسی از خاندان بیاتی بود که شاه عباس ۳۰۰ خانوار از آنان را از ایروان در ارمنستان امروزی به دره ماکو انتقال داد . . .
کدام اتفاق ارادت محمد شاه به میرزا آقاسی را دوچندان کرد؟
کافه تاریخ- کشکول 

در تابستان 1261 هجری قمری به فرمان محمد شاه قاجار، دختر احمد علی میرزا را برای ناصرالدین میرزا ولیعهد عقد کردند و در تهران بساط سور و سرور گستردند. در این هنگام شدت گرمای تهران چنان طاقت فرسا بود که تخم مرغ در آفتاب نیم پز می شد فلذا محمدشاه و اهل حرم مجبور بودند در همین هوای گرم از ییلاق تهران بیایند و در بزم عروسی حضور یابند.

 

از آنجائیکه شاه قاجار اعتقاد و ارادت عجیبی به حاجی میرزا آقاسی داشت نامه ای به او نوشت مبنی بر آنکه میرزا از خدا بخواهد تا از گرمی هوا کاسته شود. وقتی این نامه در مجلسی که جمعی نیز حضور داشتند به حاجی آقاسی رسید، خواند و در پاسخ گفت: «ان شالله چنین خواهد شد»

 

آنگاه روی به مجلسیان کرد و گفت: «گویا شاه مرا سلیمان نبی می پندارد و باد صبا را به فرمان من می داند که می خواهد هوی گرم را خنک کنم»

 

حاجی میرزا آقاسی صدر اعظم قاجار

حاجی میرزا آقاسی آخرین صدر اعظم محمد شاه قاجار

اما از اتفاق روز بعد همانگاه که محمد شاه از ییلاق عازم تهران شد بادی خنک بوزید و هوا ملایم و سرد شد و این وضعیت تا یک هفته یعنی تا زمانی که شاه در تهران بود دوام یافت و به محض اینکه شاه بازگشت هوا نیز به گرمی و تافتگی سابق برگشت.

 

به روایت بسیاری از ناظران و ناقلان اتفاقات اینچنینی روز به روز بر ارادت محمد شاه قاجار به حاج میرزا آقاسی می افزود.

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36769/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما