کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

26 دی‌ماه سالروز فرار شاه

خوشحالی مردم پس از فرار شاه به روایت سفیر آمریکا

26 دی 1393 ساعت 14:19

سولیوان آخرین سفیر آمریکا در تهران درباره عکس‌العمل مردم پس از فرار شاه از ایران می‌گوید: پس از انتشار خبر عزیمت شاه از طریق رادیوی ملی کشور، شهر تهران یکپارچه دستخوش احساس و عاطفه گشته است.


 سولیوان آخرین سفیر آمریکا در تهران درباره عکس‌العمل مردم پس از فرار شاه از ایران در 26 دی ماه 1357 به کاخ سفید چنین گزارش کرده است: پس از انتشار خبر عزیمت شاه از طریق رادیوی ملی کشور، شهر تهران یکپارچه دستخوش احساس و عاطفه گشته است.

موتورسوارها با چراغ‌های روشن و بوق زنان در خیابان‌های شهر به راه افتاده‌اند. افراد جوان به این سو و آن سو می دوند در حالی که خبرها را روی پوسترهای دست ساز نوشته‌اند و آماده برگزاری تظاهرات می‌شوند.

تا ساعت 16 مردم هنوز هم در حال رقص و پایکوبی بوده و گزارشی در مورد وقوع خشونت و درگیری دریافت نکرده‌ایم . خیابان مقابل سفارت مملو از ماشین‌هایی است که بوق‌های خود را به صدا در آورده و یا در نقطه‌ای پارک کرده یا حلزون‌وار در میان ترافیک سنگین به سمت شرق در حرکت می‌باشند. گرچه سر و صدای بسیاری را به راه انداخته‌اند، ولی سفارت هدف یا آماج احساسات آنها قرار نگرفته است.

 نظامیانی که برای حراست از سفارت فرستاده شده‌اند نظم و آرامش خوب خود را حفظ کرده‌اند، ولی قدری بیتابی از خود نشان می‌دهند. مردم به هیچ وجه نسبت به نظامیان دست به اَعمال تحریک‌آمیز نیز نزده‌اند و از طرف نظامیان نیز تیر هشدار یا اخطاری شلیک نشده است.»


کد مطلب: 22658

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/22658/خوشحالی-مردم-فرار-شاه-روایت-سفیر-آمریکا

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com