کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فروش‎آزادانه یک‎جعل‎تاریخی در بازارنشر

25 اسفند 1394 ساعت 12:49

کتاب «ایران (پیدایش جمهوری اسلامی)» به شکل گسترده در حال توزیع در برخی کتابفروشی‌ها است، در حالی که اداره کتاب وزارت ارشاد ارائه مجوز به آن را تکذیب کرده است.


برخی از کتاب‌فروشی‌ها به تازگی اثر بدون مجوز «ایران (پیدایش جمهوری اسلامی)» نوشته یان ریشار را توزیع می‌کنند.
بر اساس این گزارش، موضوع کتاب تاریخی است و ارشاد به دلیل برخی موارد مندرج و جعلی به آن مجوز نداده است اما به شکل گسترده در برخی کتابفروشی‌ها فروخته می‌شود و به راحتی در دسترس است.

این کتاب به روایت نویسنده مروری دارد بر صد و هشتاد سال تاریخ معاصر که موارد بسیاری را شامل می‌شود.

 

«ایران (پیدایش جمهوری اسلامی)» نوشته یان ریشار به شکل ناشر مولف منتشر شده و جالب اینکه نام مترجم به شکل مخفف «مترجم: الف و س» درج شده است و با قیمت 22 هزار تومان به فروش می‌رسد.

محتوای کتاب سیاه نمایی بوده و علیه خیزش‌های مردمی ایران مواردی را به نادرست مطرح می‌کند.

محمد سلگی مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون مجوز این اثر ابراز داشت: در حال بررسی هستیم اما تاکنون چنین کتابی در لیست مجوزهای ارشاد ثبت نشده است اما موارد بررسی دقیق می شود.

مدیر اداره کتاب تشکیل کارگروه تجدید نظر را یکی از اقدامات دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی برای این منظور دانست و گفت: این کمیته هردو دسته گزارش رسانه‌ها و مراجع نظارتی را بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: اداره کتاب بعد از نمایشگاه کتاب تهران کارگروهی تحت عنوان کمیته تجدید نظر را مامور کرده تا تمامی گزارش هایی که حاوی نگرانی در باب محتوای آثار است را بررسی کند. برخی موارد وارد بوده و اصلاحاتی به کتاب وارد شده است و در بسیاری از موارد نیز اعتراضات وارد نبود. این رویه کماکان ادامه دارد. شورای کتاب و کمیته تخصصی هیات نظارت، در بررسی و اعلام نظر در خصوص این دسته از آثار کمیته تجدید نظر را همراهی کرده‌اند.

سلگی افزود: در مواجهه با مورد دوم، یعنی سخت گیری‌های احتمالی، هم روش مورد اول اجرا می شود و شکایات رسیده از مولفان و ناشران مورد بررسی قرار می گیرند. در هر دو حالت با ناشر یا پدیدآورنده اثر مذاکره و گفت و گو می شود.

به گزارش فارس متولی اصلی برخورد با تخلفات کتاب‌فروشی‌ها اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران است که چندی پیش نیز در اطلاعیه‌ای نسبت به عرضه کتاب غیرقانونی به کتاب‌فروشان هشدار داد.

در این راستا خبرنگار فارس با برزین ضرغامی مدیر کل ارشاد استان تهران نیز گفت‌وگو کرد که وی ضمن اعلام اینکه از این خبر مطلع است گفت: در حال تنظیم و ارسال نامه‌ای به نیروی انتظامی و مراجع قانونی جهت جمع آوری کتاب هستیم.

منبع: فارس


کد مطلب: 32877

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/32877/فروش-آزادانه-یک-جعل-تاریخی-بازارنشر

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com