مطالب مرتبط با واژه 'موسیقی'

    نگاهی به وضعیت موسیقی ایرانیان در دوره ساسانیان

    کدام سازها در دوره ساسانی بیشتر متدوال بودند؟

    موسیقی ورقص در دوره ساسانیان بیش از دوران گذشته پیشرفت و ترقی داشته است.درعهدساسانیان موسیقی یکی ازعوامل تمدن ایرانی و ازهنرهای ملی بوده که به منتهای پیشرفت و ترقی خود رسیده است.
    1396/2/21 15:19

    عکس/ نقطه عطف موسیقی ایران

    این سفر که نزد پژوهشگران موسیقی به سفر لندن مشهور است، نقش مهمی در بازشناسی سیر تحول موسیقی ایرانی، به‌ ویژه در مواجهه با سازها و موسیقی غربی دارد. پیشتر در ۱۹۰۷و بعدتر در ۱۹۱۴میلادی ترکیب دیگری از موسیقی‌دان‌های ایرانی برای ضبط موسیقی به پاریس و تفلیس سفر کردند، ولی...
    1394/11/25 21:23

    موسیقی های دوران هخامنشی

    بر اساس نوشته‌های هرودوت مورخ یونانی، مغان هخامنشی بدون همراهی ساز با نای سرودهای مذهبی می‌خواندند و از این نظر، نه مثل سرود خوانان بابلی و آشوری بودند و نه تحت تاثیر اقوام سامی. موسیقی این سرودها صرفآ موسیقی آوازی بود و نه موسیقی سازی.
    1394/9/29 18:56

    غرب گرایی در موسیقی قاجار

    موسیقی در جامعه ایران و در بیشتر دوره‌های تاریخی به خصوص از دوره صفویه به این سو، پایگاه و منزلت والایی نداشته است، چراکه مردم جامعه به نوازندگان و هنرشان اعتبار و بهای زیادی نمی‌دادند و آنان را پست و حقیر و عمله طرب را وسیله‌ی لذت می‌شمردند
    1394/4/29 19:53

    تاثیر متقابل موسیقی و انقلاب مشروطه(1)

    تاثیر مشروطه بر موسیقی

    تا پیش از انقلاب مشروطه موسیقی به حالت اجراهای خصوصی، که اغلب مربوط به طبقه اشراف و محافل و مجالس ایشان می شد، خلاصه گردیده بود. مردم عوام جامعه بیشتر موسیقی مطربان خیابانی را می شنیدند و با آن انس داشتند. در این بین مشروطه، جایگاه این هنر را به رنگ تازه ای آمیخت.
    1393/12/16 14:31

    برشهایی از کتاب «تاریخ مردم ایران در دورۀ قاجار»

    انگشتری که شاه به ماه‌نساء خانم هدیه کرد

    روال کار این‌گونه بود که این دو استاد زن، پس از پایان دورۀ آموزش، آموخته‌های خود را به دسته‌های خویش تعلیم می‌دادند و از آنان نیز موسیقی‌دانانی چون خویش تربیت می‌کردند. اما جز این‌ها افراد دیگری هم در فرآیند آموختن موسیقی زنان دخیل بودند و از آن جمله زنان متنفذ دربار.
    1393/10/7 16:07

    برشهایی از کتاب «تاریخ مردم ایران در دورۀ قاجار»،

    استاد گلبخت‌خانم ترکمانی و کوچک‌خانم تبریزی

    این دو نفر گرچه در حرم زندگی می‌کردند، در زمرۀ زنان شاه نبودند اما شاه «مقرّری و مواجب و همۀ اسباب تجمل به جهت آنان مقرر» کرده بود. دستۀ استاد مینا را به دست گلبخت‌خانم سپرده بودند و دستۀ استاد زهره را به دست کوچک‌خانم. این دو دسته همیشه با هم رقابت می‌کردند و چشم و هم‌چشمی آنان زبانزد درباریان بود؛ چنان که وقتی در دربار میان دو نفر دشمنی برمی‌خاست، می‌گفتند: «مثل دستۀ استاد مینا و استاد زهره منازعه می‌نمایند.»
    1393/3/22 18:04
27