مقالات

    معرفی کتاب چرا شیعه شدم؟

    شفاعت اهل بیت

    انطاکی درباره شیعه شدنش دلایل پنج‌گانه‌ای را بر می‌شمرد و این چنین ابراز می‌دارد: وحی در خانه ایشان نازل شده و اهل بیت(ع) از دیگران به آنچه در خانه است، داناترند، بنابراین بر هر عقل عافیت اندیش سزاوار است که ادله صحیح و قطعی را ترک نکند و به گفتار اجانب که در احکام دین دخالت کردند، توجه نکنند.
    1393/2/18 13:27

    تحلیل ابعاد نامه نگاری امام به گورباچف(2)

    محتویات نامه امام به گورباچف

    در بخش‌های بعدی پیام، امام آشکارا گورباچف را به عنوان فردی که پایان مارکسیسم و کمونیسم را رقم می‌زند، معرفی می‌کند. از این رو، اگر گورباچف مخالف آنها بود، مسلماً باید در برابر آنها موضع می‌گرفت و اعتراض می‌کرد. این نشان می‌دهد که امام حتی درباره اهداف و شخصیت خود گورباچف نیز تحلیلی قوی‌تر و جلوتر از دیگر مفسران سیاسی و حتی مشاوران سیاسی خود داشته است.
    1393/2/17 00:04

    مقاله/ پیشینه‌ی تاریخی فرقه‌ی بهائیت

    بهائیان ایران تنها با برخی از مقامات سیاسی وابسته به حکومت هند بریتانیا رابطه نداشتند، بلکه آنان تلاش می‌کردند با مقامات سیاسی بریتانیا نیز روابط خوبی داشته باشند. به عنوان نمونه، در تابستان سال 1903 م/ 1281 ق وقتی «هاردینگ» برای ملاقات «کرزن» نایب‌السلطنه‌ی هند به خلیج فارس ‌رفت، با تعدادی از بهائی‌ها ملاقات کرد.
    1393/2/24 16:28

    معرفی کتاب نقش بهائیت در فتنه 88

    طرحریزی خارجی فتنه 88

    نقش دولت های بیگانه در شکل گیری و قوام فرقه بهائیت و اقدامات و اهداف آن علیه ایران بر کسی پوشیده نیست. این حزب سیاسی با بدعت های زشت بنیان گذاری شد و در دامان بیگانگان پرورش یافت. در دوران حکومت پهلوی جهت انزوای اسلامی شیعی، بهائیت مورد توجه دستگاه حکومت بود و بسیاری از بهائیان به مناصب بالای حکومتی رسیدند و بالطبع در تأمین منافع بیگانگان کوشیدند. با پیروزی انقلاب اسلامی که دیگر مجالی برای تحقق اهداف شوم این فرقه نمانده بود، بهائیان از طریق همدستی با استکبار در تضعیف نظام اسلامی کوشیدند و به انحای مختلف در صدد تبلیغ مرام خود برآمدند. انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث متعاقب آن عرصه ای بود تا دوباره بهائیان با اشاره محافل بیگانه علیه جمهوری اسلامی ایران توطئه کنند.
    1393/2/24 18:02

    تحلیل ابعاد نامه نگاری امام به گورباچف(1)

    زمینه‌های تدوین و صدور نامه

    در اوایل دی‌ماه 1367 تدوین نامه و مأموریت ارسال آن توسط امام تنظیم شد. امام برای تحلیل‌ها و مواضع سیاسی خود از مشاورانی بهره می‌بردند. در مورد این نامه نیز به گفته برخی افراد، قبل از تدوین نهایی، مشاوره‌هایی انجام شده بود، ولی امام در تمام تحلیل‌ها و مواضع سیاسی خود که در طول دوران انقلاب داشت، بیشتر داده‌های اولیه را از مشاوران می‌گرفت و نتیجه نهایی در تمام این موارد، از سوی خود امام صادر می‌شد.
    1393/2/17 00:00

    تحلیلی تاریخی بر جریانهای ضد دینی در ایران (بخش دوم)

    آثار و پیامدهای جنگهای ایران و روس

    سرخوردگی ایرانیان از اوضاع پیش آمده، سیاسیون و نخبگان فکری را به این نتیجه رسانید که عامل پیروزی روس‌ها و اصولاً تفوق غرب، در جنگ افزارهای پیشرفته‌ی نظامی و تشکیلات و قشون منظم آنها بوده است. لذا «عباس میرزا»، بنیانگذار نوگرایی در ایران، به مدرنیزه کردن کشور بر اساس الگوهای «محمدعلی پاشا» در مصر و «سلطان سلیم سوم» و «سلطان محمود دوم» در عثمانی اقدام کرد. وی به کمک کسانی چون «میرزا بزرگ قائم مقام» در تحقق این هدف دست به اقدامات عملی زد.
    1393/2/16 17:50

    معرفی کتاب زبان خدا

    تبیین قدرت حقیقی مذهب

    با زبانی شیوا در کتابش ارتباط بین علم و دین را تصدیق و با برهان با آن مواجه می‌شود. استدلال‌های او فنی و در عین حال صادقانه و عقلانی است و هر کس که می‌خواهد بداند چگونه علم و ایمان می‌توانند با هم آشتی کنند و هر کس نگران است که علم جدید بر دین می‌تازد و هر کس به بحثی روشن در باب یک مسئله حیاتی روزگار ما علاقه‌مند است، باید این کتاب را بخواند.
    1393/2/16 21:53

    تحلیلی تاریخی بر جریانهای ضد دینی در ایران (بخش سوم )

    پروژه غربی سازی مفاهیم اسلامی

    متأسفانه بهائی‌ها در دوره‌ی مشروطیت از جایگاه و موقعیت بالایی برخوردار شده، در موضع قدرت قرار گرفتند. سید حسن تقی‌زاده در خاطراتش نقل می‌کند که «شیخ فضل اله» در لحظه‌ی اعدام، خطاب به مخالفین آنها را بهائی می‌خوانده است. تقی‌زاده خود از کسانی است که بسیاری در مورد شیعی بودن وی تردید جدی وارد کرده و او را متهم به بهائیت کرده‌اند. وی در خاطراتش به ملاقات‌هایش با «عبدالبهاء» و بسیاری از مبلغین بهائی از جمله «نبیل الدوله» سفیر ایران در آمریکا اشاره کرده است.
    1393/2/16 21:36

    تحلیلی تاریخی بر جریانهای ضد دینی در ایران (بخش اول)

    ورود اندیشه‌های مسیحی به ایران

    از اوایل قاجاریه بسیاری از روشنفکران با دستمایه قرار دادن شعارها و مفاهیم اسلامی، مانند شعوبیه کوشیدند تا با طرح موضوعاتی سطحی اهداف خاصی را دنبال کنند. «میرزا ملکم خان ناظم الدوله» و تعدادی از هم مسلکان عقیدتی و فکریش این شیوه را احیا و در سال‌های اخیر نیز با عناوینی چون «مکتب ایرانی» مجدداً سر برآورده‌ است.
    1393/2/16 17:42

    نگاهی تاریخ به عملکرد انگلستان در ایران

    به رغم رابطه به ظاهر بی‌رونق بین رژیم پهلوی و انگلستان در این دوره، بسیاری مردم رابطه نزدیکی را بین شاه و انگلستان می‌دیدند. مجموعه فعالیتهای فرهنگی و سیاسی انگلستان در این دوره و رونق فعالیتهای لژهای فراماسونری وابسته به گراندلژ انگلستان از این دست اقدامات است. این فعالیت‌ها، پای محمد‌رضا پهلوی را نیز به فراماسونری کشید؛ هر چند گفته می‌شود شاه از گسترش این فعالیت‌ها نگران بود و برای تحت کنترل در‌آوردن آنها لژ بزرگ ایران را تأسیس کرد.
    1393/2/15 16:19

    الگوی رفتاری امریکا در جهان

    کارنامه سیاه آمریکا در یکصد سال گذشته نشان می‌دهد که چگونه مقامات عالی رتبه این کشور مرزهای آرام جهان را مخدوش کرده و به بهانه‌های مختلف به این سوی و آن سوی آن لشکر کشیده‌اند. حاصل این تهاجمات از یک سو چیزی جز کشتار مردمان بیگناه و سرنگونی رژیم‌های مخالف غرب و درراس آنها آمریکا نبوده است و از سوی دیگر سودهای کلانی را به اشکال گوناگون دردرجه نخست نصیب کارتل‌های نفتی سپس کارخانه‌های مهمات سازی غرب و درنهایت صاحبان قدرت و ثروت درآن سوی اقیانوس‌ها کرده است.
    1393/2/15 16:14
1357