کافه هنر

    رسالت فرهنگی مطبوعات درباری در دوره پهلوی دوم

    در عـصر پهلوی دوم و در راستای سیاست غربی سازی تمامی شئونات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه، مطبوعات وابسته به دربار پهلوی نقش بی بدیلی ایفاء نمودند و روش‌های مبتذلی را در تقلید از غرب‌ در‌ پیش‌ گرفتند.
    1398/4/22 12:43

    ترانه های‌ کار در ادبیات عامیانه ایران

    یکی از ترانه های‌ کار کشاورزی کودکان بـابلسر، مـشـارکت آنهـا در مرحلـه برداشـت محصولات کشاورزی است . به این ترتیب که در فصل تابستان‌ در‌ وسط‌ جالیزهای بابلسر و اطـراف آن ، آلاچیقــی مــی ســاختند و بــا پوشــال روی آن را‌ مــی پوشــاندند‌ و کودکــان، بــویژه دختربچه ها روی آلاچیق می نشستند و با کوبیدن بر روی تشت مـسین یا پیت هـای‌ خـالی‌ تـرانه‌ هایی می خواندند و پرندگان را از جالیز دورباش مـی دادنـد و ایـن گونـه محصـول جالیز‌ را‌ از‌ آسیب و نوک زدن پرندگان مصـون مـی داشـتند.
    1398/4/9 23:18

    طبقه بندی و جایگاه نقاشان در دوره قاجار

    در دوره قاجاریه نقاشان و کسانی که به صورت حرفه ای به هنر نقاشی می پرداختند، جایگاه مناسبی در بین مردم و هم در میان دربار قاجاریه و دولتمردان داشتند. بهترین نقاشان در تهران زندگی می‌کردند و به دربار وابسته بودند.
    1398/4/5 15:28

    اولین روزنامه کاریکاتوریست در ایران

    روزنامه ناهید به مدیریت‌ و ‌‌سـردبیری‌ مـیرزا ابراهیم خان ناهید، بعنوان اولین روزنامهء کاریکاتوریست ایران در سال 1300 شمسی‌ در‌ تهران‌ منتشر گردید. ساده و عوام فـهم آن مـورد توجه عموم قرار گرفت.
    1398/3/27 16:21

    وجه تسمیه شهر شوشتر

    شهر شوشتر هـمواره دارالمـومنین بوده است و تاثیر مذهب بر فرهنگ عامیانه و موسیقی مردمی این شهر غیرقابل انکار است‌. بسیاری از آداب و مراسم محلی و مردمی شوشتر رنگ و بوی مذهبی دارد. اگر چه بعضی از مراسم‌های شوشتر در گذر زمان دچار تـحول شده اند؛ اما در طول تاریخ، تداوم خود را‌ داشته‌ اند و هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    1398/3/16 19:06

    ولین اداره دولتی متولی آثار باستانی در ایران

    تاسیس اداره عتیقات در ایران قدیم

    در سال 1297 هجری قمری و با گسترش مسافرت جهانگردان اروپایی به ایران مدتی بعد و همزمان بـا تـوسعه فعالیتهای‌ باستان‌شناسی توسط اروپائیـان (در سـال‌ 1297) دولت‌ ایران واحدی‌ به‌ نام «اداره عتیقات» تأسیس کرد
    1398/3/11 14:31

    نـقش‌ افـسانه‌ سـرا بودن زنان در تاریخ ایران

    بر اساس مستندات تاریخی افـسانه گویی رایج تـرین صورت سرگرمی زنـان و کودکـان بوده است. در حیطه تـاریخ فرهنگـی ایرانیـان ایـن مهـم نمـود‌ بارزی‌ دارد‌، آنچه از دل داستان هـای‌ برجای‌ مانده‌ از تاریخ قصه گویی و داستان سراییمان برمی آید گویای این معنی اسـت کـه افـسانه گویی همچون سنتی ماندگار و تـاریخ دار تنهـا مختص‌ زنان‌ دانسته‌ شده است؛
    1398/3/7 00:53

    دو بـیتی‌ها؛ شعری که زنان ایرانی با آن مانوس هستند

    دو‌ بیتی در مرز میان شـعر رسمی و غیررسمی می‌ایستد.ماهیت دو بیتی به زندگی روستایی و شبانی پیوند می‌خورد و می‌توان آن را از نادرترین گونه‌های شـعری ایـران دانست که در آن تکلف ادبی‌ کنار‌ گـذاشته شـده و حـیات واقـعی و طـبیعی انسان نمود پیـدا کـرده است.
    1398/3/3 01:51

    تاسیس «انجمن آثار ملی» و ساخت آرامگاه فردوسی

    در پاییز سال ١٣٠١ هجری شمسی در عرصۀ فرهنگ و هنر ایران ، اتفاقی تازه افـتـاد. گروهی از رجال بلندپایه که به تاریخ و فرهنگ ایران علاقه‌ منـد‌ بودنـد، انجمنـی بـه نـام «انجمن آثار ملی» را تشکیل دادنـد و هدفشـان حفـظ آثـار ملـی ایـران در زمینـه هـای مختلف فرهنگی و هنری بود.
    1398/2/23 17:40

    عمو زنجیرباف، نماد مبارزه با پلیدی

    از دیرباز در ایران، آئین ها و مناسبتهای مختلف، با ترانه ها و بازیهای مختلف و پر از شور و هیجان همراه بودند و فضای توام با نشاط و سرزندگی بر این مناسبتها حاکم می کردند.
    1398/2/16 00:52
840