کافه هنر

    «دختر لُر»؛ محصول مشترک ایران و هندوستان

    تلاش سپنتا برای پیدا کردن زن فارسی زبانی که حاضر به بازی در فیلم شود، به جایی نمی رسد و بناچار دست به دامن همسر راننده اردشیرخان می شود. صدیقه سامی نژاد که یک اشکال عمده هم داشت و آن لهجه غلیظ کرمانی اش بود. سپنتا با وسوسه «اولین هنرپیشه زن تاریخ سینمای ایران شدن» او را راضی می کند.
    1397/1/13 04:07

    سازمانهای به ظاهر فرهنگی متولی اصلی پیشبرد سیاستهای مدرنیزاسیون دیکتاتور بزرگ

    از زمان حکومت پهلوی اول و با توجه به اهمیت سیاست گفتمان سازی فکری و هویتی ایران در قالب برنامه های مدرنیزاسیون رضاشاه، سازمان پروش افکار تاسیس گردید. سازمانی که بیش از آنکه کارکردی هنری داشته باشد کارکردی سیاسی داشت
    1397/1/6 19:13

    اولین کاریکاتورهای سیاسی در ایران

    حکایت انتشار اولین کاریکاتورهای سیاسی در ایران عهد قاجار

    کاریکاتورهای سیاسی از دیرباز به عنوان ابزاری جهت انتقاد از وضعیت سیاسی و اجتماعی موجود مطرح بوده است. نشریه ای که در بررسی کاریکاتور سیاسی در ایران در دوره قاجار اهمیت دارد؛ روزنامه فکاهی انتقادی آذربایجان است که اولین شماره آن در دوم محرم سال 1315 ه.ق به مدیریت علی قلی خان صفراف مدیر سابق روزنامه های احتیاج و اقبال به صورت هفتگی در تبریز شروع به کار کرد. . . .
    1397/1/3 13:25

    نظریه نسبیت به روایت تابلوی نقاشی «تداوم حافظه»

    در میان تعداد بی شمار نقاشی هایی که در تاریخ کشیده شده تابلوی «تداوم حافظه» چندان شناخته شده نیست. این تابلوی پرمعنا در سال 1931 و توسط نقاش اسپانیایی سالوادور دالی کشیده شد.
    1397/1/1 19:52

    روایت تضاد طبقاتی دوران مشروطه به زبان شعر

    مقایسه شرایط زندگی اعضای خانواده‌ی دهقان با اعضای خانواده مالک، تابلو رنگینی از تعارض ها و فاصله‌ی طبقاتی موجود به دست می دهد....
    1396/12/27 19:28

    شعری که ملک الشعرا علیه روسها سرود

    ملک الشهرای بهار یا محمدتقی بهار در ۱۶ آبان ۱۲۶۵ هجری شمسی برابر در شهر مقدس مشهد متولد شد. وجه تسمیه «ملک الشعرایی» بهار نیز به پدرش میرزا محمدکاظم صبوری باز می گشت. فردی که مقام ملک‌الشعرایی آستان قدس رضوی در زمان ناصرالدین شاه را بر عهده داشت. مقامی که پس از مرگ پدر به دستور مظفرالدین شاه به محمدتقی رسید.
    1396/12/23 16:30

    4 مارس 1857 مطابق با 36 جمادى الثانى 1273 هجرى قمرى

    نامه ادبی احمد خان تنگستانی به انگلیسی ها

    برحسب روایات دیگرى که نقل شده،احمد خان و شیخ حسین که هردو مظهر تامه‌ى میهن‌دوستى نسل رشید ایرانى بودند،پس از فداکارى و مقاومت بى‌نظیرى که دوست و دشمن هردو به عظمت آن اعتراف کرده‌اند،گرفتار شدند و نیروى خونخوار و دیوسیرت انگلیس،آن دو مرد وطن‌دوست را به طرز فجیع به قتل رساندند.
    1396/12/19 16:08

    عواقب نگارش مقاله ی «آرم جمهوری» برای میرزاده عشقی

    میرزادی عشقی از جمله شعرای به نامی بود که دغدغه آزادی و عدالت داشت. شعر و یادداشت های او در خدمت مردم و جامعه بود. او منتقدی بود که بی پروا سخن می گفت. همچنان که حتی در نقد فرد قلدر مثل رضاخان نیز صریح می نوشت و می گفت. همین روحیه نیز سبب شد که منتقدینش نتوانستند، زبان او را برتابند. همچنان که در نقطه مقابل، مردم او را بسیار دوست داشتند . . .
    1396/12/18 18:25

    گسترش آموزش هنر در دارالفنون به دلیل ترس ناصرالدین شاه از آموزشهای سیاسی

    به نظر می رسد آموزش فعالیت های هنری از جمله موسیقی نظامی، واکنشی بود به نتایج آموزش های دارالفنون.  ناصرالدین شاه که تا حدودی از آموزش های سیاسی دارالفنون برای ترویج افکار ضد استبدادی و آزادی خواهانه، احساس خطر می کرد، دستوری برای تغییر مشی فعالیت های این مدرسه صادر کرد . . .
    1396/12/10 15:17

    تلاش دولتمردان قجری در تشبه به بیگانگان

    پیامدهای فرهنگی کاپیتولاسیون در جامعه ایرانی

    یکی از پیامدهای کاپیتولاسیون در جامعه ایرانی این بود که  برخی از دولتمردان قجری بیگانگان را موجودات خارق العاده و برتر از خود می پنداشتند و چنان در برابر ایشان مرعوب بودند که نه تنها پیروی از ایشان بلکه تشبه با آنان را وسیله مباهات  و برتری خود می دانستند . . .
    1396/12/4 12:25

    لاله زار؛ اولین نماد دنیای مدرن در تهران

    اولین جلوه های مدرنیته در ایران نه به شکل ریشه ای آن بلکه در قامت و قالبی تظاهرگرایانه نشر و نمو پیدا کرد. در واقع این اولین ظواهر مدرنیته رنگ و برخی از مغازه ها، ماشین ها و ابزارهای نو بود که بروز و ظهور می یافت و به طور خاص در خیابان لاله زار تهران پیدا بود . . .
    1396/11/30 01:12
782