کافه هنر

    کوه خواجه، بنای به جای مانده از تمدن عظیم ایرانی

    کوه خواجه یا رستم، تنها عـارضه طـبیعی در جـلگه وسیع سیستان است که به وسیله مـواد آتـش‌ فـشانی‌ سـخت در مـقابل فـرسایش‌ شدید‌ بادهای صحرایی مقاومت کرده و در حاشیه دریاچه هامون و در مغرب شهر زابل واقع شده و حداکثر ارتفاع آن از سطح دریا به 612 متر می‌رسد.
    1398/4/29 18:47

    رسالت فرهنگی مطبوعات درباری در دوره پهلوی دوم

    در عـصر پهلوی دوم و در راستای سیاست غربی سازی تمامی شئونات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه، مطبوعات وابسته به دربار پهلوی نقش بی بدیلی ایفاء نمودند و روش‌های مبتذلی را در تقلید از غرب‌ در‌ پیش‌ گرفتند.
    1398/4/22 12:43

    ترانه های‌ کار در ادبیات عامیانه ایران

    یکی از ترانه های‌ کار کشاورزی کودکان بـابلسر، مـشـارکت آنهـا در مرحلـه برداشـت محصولات کشاورزی است . به این ترتیب که در فصل تابستان‌ در‌ وسط‌ جالیزهای بابلسر و اطـراف آن ، آلاچیقــی مــی ســاختند و بــا پوشــال روی آن را‌ مــی پوشــاندند‌ و کودکــان، بــویژه دختربچه ها روی آلاچیق می نشستند و با کوبیدن بر روی تشت مـسین یا پیت هـای‌ خـالی‌ تـرانه‌ هایی می خواندند و پرندگان را از جالیز دورباش مـی دادنـد و ایـن گونـه محصـول جالیز‌ را‌ از‌ آسیب و نوک زدن پرندگان مصـون مـی داشـتند.
    1398/4/9 23:18

    طبقه بندی و جایگاه نقاشان در دوره قاجار

    در دوره قاجاریه نقاشان و کسانی که به صورت حرفه ای به هنر نقاشی می پرداختند، جایگاه مناسبی در بین مردم و هم در میان دربار قاجاریه و دولتمردان داشتند. بهترین نقاشان در تهران زندگی می‌کردند و به دربار وابسته بودند.
    1398/4/5 15:28

    اولین روزنامه کاریکاتوریست در ایران

    روزنامه ناهید به مدیریت‌ و ‌‌سـردبیری‌ مـیرزا ابراهیم خان ناهید، بعنوان اولین روزنامهء کاریکاتوریست ایران در سال 1300 شمسی‌ در‌ تهران‌ منتشر گردید. ساده و عوام فـهم آن مـورد توجه عموم قرار گرفت.
    1398/3/27 16:21

    وجه تسمیه شهر شوشتر

    شهر شوشتر هـمواره دارالمـومنین بوده است و تاثیر مذهب بر فرهنگ عامیانه و موسیقی مردمی این شهر غیرقابل انکار است‌. بسیاری از آداب و مراسم محلی و مردمی شوشتر رنگ و بوی مذهبی دارد. اگر چه بعضی از مراسم‌های شوشتر در گذر زمان دچار تـحول شده اند؛ اما در طول تاریخ، تداوم خود را‌ داشته‌ اند و هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    1398/3/16 19:06

    ولین اداره دولتی متولی آثار باستانی در ایران

    تاسیس اداره عتیقات در ایران قدیم

    در سال 1297 هجری قمری و با گسترش مسافرت جهانگردان اروپایی به ایران مدتی بعد و همزمان بـا تـوسعه فعالیتهای‌ باستان‌شناسی توسط اروپائیـان (در سـال‌ 1297) دولت‌ ایران واحدی‌ به‌ نام «اداره عتیقات» تأسیس کرد
    1398/3/11 14:31

    نـقش‌ افـسانه‌ سـرا بودن زنان در تاریخ ایران

    بر اساس مستندات تاریخی افـسانه گویی رایج تـرین صورت سرگرمی زنـان و کودکـان بوده است. در حیطه تـاریخ فرهنگـی ایرانیـان ایـن مهـم نمـود‌ بارزی‌ دارد‌، آنچه از دل داستان هـای‌ برجای‌ مانده‌ از تاریخ قصه گویی و داستان سراییمان برمی آید گویای این معنی اسـت کـه افـسانه گویی همچون سنتی ماندگار و تـاریخ دار تنهـا مختص‌ زنان‌ دانسته‌ شده است؛
    1398/3/7 00:53

    دو بـیتی‌ها؛ شعری که زنان ایرانی با آن مانوس هستند

    دو‌ بیتی در مرز میان شـعر رسمی و غیررسمی می‌ایستد.ماهیت دو بیتی به زندگی روستایی و شبانی پیوند می‌خورد و می‌توان آن را از نادرترین گونه‌های شـعری ایـران دانست که در آن تکلف ادبی‌ کنار‌ گـذاشته شـده و حـیات واقـعی و طـبیعی انسان نمود پیـدا کـرده است.
    1398/3/3 01:51

    تاسیس «انجمن آثار ملی» و ساخت آرامگاه فردوسی

    در پاییز سال ١٣٠١ هجری شمسی در عرصۀ فرهنگ و هنر ایران ، اتفاقی تازه افـتـاد. گروهی از رجال بلندپایه که به تاریخ و فرهنگ ایران علاقه‌ منـد‌ بودنـد، انجمنـی بـه نـام «انجمن آثار ملی» را تشکیل دادنـد و هدفشـان حفـظ آثـار ملـی ایـران در زمینـه هـای مختلف فرهنگی و هنری بود.
    1398/2/23 17:40

    عمو زنجیرباف، نماد مبارزه با پلیدی

    از دیرباز در ایران، آئین ها و مناسبتهای مختلف، با ترانه ها و بازیهای مختلف و پر از شور و هیجان همراه بودند و فضای توام با نشاط و سرزندگی بر این مناسبتها حاکم می کردند.
    1398/2/16 00:52
870