سبک زندگی

    رابطه میان «فرهنگ تملق» و توسعه هنر عکاسی در دربار قاجاریه

    در میان فضای سراسر تملق و چاپلوسانه دربار شاه قاجار، عکاسی نیز وسیله ای برای نزدیک شدن و تقرب به شاه شده بود و درباریان و رجال از این فرصت برای ربودن گوی سبقت از حریفان سود می جستند . . .
    1396/9/5 23:10

    متل «دویدمو دویدم» و جایگاه برجسته آب و نان در فرهنگ عامه ایرانی

    از جمله متلهایی که وجود دارد متل «دویدم و دویدم» می باشد. این متل به دو مقوله آب و نان و جایگاه این دو برای رشد و ادامه حیات و جریان داشتن  چرخه زندگی اشاره می کند . . .
    1396/9/3 22:26

    دلبستگی ایرانیان به خانواده به روایت سفرنامه پولاک

    نهاد خانواده از دیرباز در سرزمین ایران جایگاه و اهمیت ویژه داشت و ایرانیان به ویژه مردان ایرانی توجه و حساسیت زیادی روی خانواده و اعضای آن داشتند. این خصلت ایرانیان از چشم جهانگردان خارجی نیز پنهان نمانده است. ایرانی به خانواده پایپند است. ایرانی درک نمی کند که چگونه می شود دور از خانواده خود به سر برد یا از کار و سرنوشت آنها غافل ماند . . .
    1396/8/30 21:52

    چگونگی آشنایی ایرانیان با سماور

    بسیاری از ابزارها و وسایل که امروزه از آن استفاده می کنیم، دارای پیشینه و تاریخچه ای طولانی هستند. برخی از این وسایل، برای اولین بار از کشورهای دیگر وارد ایران شده بودند و بتدریج به خوبی در ایران جا باز کردند. از جمله این وسایل سماور است:
    1396/8/26 22:17

    کلاغ ها و خبر انقراض سلسله قاجار

    هر چه به عقب بازگردیم، در زندگی مردم نقش خرافه پر رنگ و پر رنگ تر می شد. به عنوان مثال مردم با دیدن برخی نشانه ها رویدادهایی را پیش بینی می کردند که می بایست به وقوع می پیوستند. مثل کلاغ که همیشه یاداور خبرهای بد بود. اما در این میان بودند پیش بینی هایی که از قضا درست از آب در می آمدند . . . .
    1396/8/23 23:18

    هرچه که پیدا کند خرج عطینا کند؟!

    هرچه که پیدا کند خرج عطینا کند. مراد و منظور اصلی مثل این است که هر چه از مال و خواسته باید صرف کسان و بستگان فقیر نماید. اما در بین عموم مردم این مثل معنای متفاوتی دارد . . .
    1396/8/16 21:12

    سبک یکسان تربیت بچه در تمام نقاط ایران/ از خواندن لالایی تا چیزخور کردن بچه ها

    آداب و ترتیبات پروش کودک و بزرگ کردن او در همه جای سرزمین ایران – از ایلات و عشایر گرفته تا روستاها و شهرها- یکسان است. یعنی در تمام نقاط کشور ایران برای فرزند لالایی می خوانند؛ منتها با لهجه های متفاوت اما همه شیرین و شنیدنی . . .
    1396/8/14 21:25

    چرا ناصرالدین شاه را در حرم حضرت عبدالعظیم دفن کردند؟

    پس از قتل ناصرالدین شاه درباره اینکه در چه محلی جنازه وی را دفن نمایند اختلافاتی میان برخی از رجال در می گیرد و هر کس از ظن خود مکانی را برای دفن شاه مقتول پیشنهاد می دهد. توصیف عین السلطنه از این اختلاف نظرها بسیار خواندنی است . . .
    1396/8/8 09:58

    تشریفات خاص ناصرالدین شاه برای صرف غذا

    خوردن غذا توسط مقامات سیاسی همواره با آداب و تشریفات خاصی همراه بوده است. این امر به ویژه اگر آن شخص پادشاهی از پادشاهانقاجار آنهم ناصرالدین شاه باشد بسیار پرطمطراق تر است. دوستعلی خان معیرالممالک در کتاب خود در ذیل عنوان «آداب ناهار و شام اندرون» در این رابطه می نویسد . . .
    1396/8/4 14:06

    سکه هایی که وزنشان کم و کمتر می شد!

    زندگی مردم ایران در دوره قاجار به تدریج از منظر اقتصادی رو به وخامت نهاد. مردم روزهای سختی را تحمل می کردند؛ جالب اینکه این مسئله حتی به رویت خارجی ها نیز رسیده بود و آنها بر اساس شاخص هایی مد نظر خود واقعیت های زندگی اقتصادی مردم ایران نیز می سنجیدند. یکی از این راه ها سنجش وزن سکه هایی بود که دست مردم بود . . .
    1396/8/1 23:48

    وقتی «مد روز» از درون اندرونی شاه بیرون می آمد/ از جورابهای کوتاه تا سبیلی باریک بر پشت لب

    لباس پوشی و ارایش شاه و همسرانش معیار برای مردان و زنان بود. به عبارتی دیگر از اندرونی شاه بود که مد روز به بیرون صادر می شد. این امر به خصوص درباره زنان بیشتر مصداق داشت. نویسنده کتاب یادداشتهای درباره زندگی خصوصی ناصرالدین شاه در این رابطه می نویسد . . .
    1396/7/29 22:35
447