سبک زندگی

    چرا اولیاء نسبت به تنبیه بدنی فرزندانشان در مکتب خانه ها رضایت داشتند؟

    تنبیه بدنی در مکتبخانه های قدیم از امور رایج آموزش بود. اگر در همه مکتبخانه ها هم تنبیه بدنی نبود، اما در بسیاری از آنها تنبیه از شیوه های رایج آموزش بود. گاهی برخی از معلمان نیز ابتکارت غریبی در تنبیه بکار می بردند و گویی به این وسیله تفریح می کردند . . .
    1396/6/7 01:04

    جایگاه بزرگداشت مفاخر علمی در زندگی ایرانیان از نگاه «ادوارد براون»

    ادوارد براون، جهانگرد انگلیسی در سفرنامه خود از آداب و رسوم اجتماعی جامعه ایرانی سخنان بسیاری گفته است. به اعتقاد وی ایرانیان، بزرگان درگذشته را مطلق و مقدس انگاشته و باب نقادی درباره آنها را مسدود می کنند . . .
    1396/6/5 00:27

    گوشه ای از تخریب سبک زندگی ایرانیان به قلم «جیمز موریه»

    بی شک یکی از بزرگترین نقدهای وارده به شرحهای نوشته شده درباره زندگانی ایرانیان به نوشته های جیمز موریه باز می گردد. وی در یکی از ادعاهای خود با بزرگنمایی فرهنگ غلط دروغگویی در میان ایرانیان به گونه ای سخن رانده است که گویی ایرانیان هیچ بویی از راستگویی و صدق نبرده اند. در ادامه یکی از نقلهای وی را می خوانیم . . .
    1396/6/2 01:08

    سرنوشت حمام های عمومی در عصر پهلوی دوم

    در ایران عصر قاجار حمام یک حیطه خصوصی و به عبارتی بهتر در چارچوب جغرافیای منزل نبود. بلکه در عرصه عمومی و به عنوان یکی از خدماتی قرار داشت که در سطح جامعه ارائه می شد. نوع حمام ها نیز به مرور زمان دچار تغییراتی شد. مثلا تاریخ حمام عمومی را می توان به قبل و بعد از لوله کشی آب در ایران تقسیم کرد . . .
    1396/5/31 01:50

    بازیهای کلامی؛ بازی بی هزینه و بی دردسر خانواده های ایرانی

    بازیهای کلامی به تمرکز حواس، رعایت سرعت، دقت صحت در کلام و نظم و هماهنگی در ادای حروف و کلمات وابسته اند و تقریباً در تمام گروههای سنی با رعایت مضمون درست و خطای جملات قابل اجرا هستند. این بازیها به ابزار خاصی نیاز ندارند و در تمام مکانها و زمانها با رعایت حال مجلس و عرف می توانند انتخاب و اجرا شوند. یکی از بازیهای کلامی که در خرم آّباد استان لرستان رواج داشت بدین شرح بود . . .
    1396/5/29 01:00

    بازیهای آیینی در ایران/ هل هله کوسه، نماد باران خواهی مردم ایران

    چگونگی نحوه پیدایش بعضی از بازیها را باید از طریق آداب و سنن پی جویی کرد. زیرا تبدیل بازیها به آیین های سنتی و برعکس، پیوند ناگسستنی با زندگی مردم دارد. آیین باران خواهی در ایران معمولاً در فصل پاییز انجام می گیرد، یعنی زمانی که گندم دیم به باران نیاز دارد . . .
    1396/5/28 01:00

    فرهنگ ایرانی و انتخاب میان برنج و نان

    جامعه ایرانی با توجه به تنوع کشت و زرع در آن از فرهنگ غذایی متفاوت و متنوعی نیز در طول تاریخ برخوردار بوده است. اما قوت غالب در ایران برنج و نان بوده است. با این تفاوت که در این میان برنج برای اقلیتی از جغرافیای ایران و نان فرهنگ غالب تر بوده است. نگرش مردم درباره این دو قوت غالب جالب توجه است . . .
    1396/5/26 01:00

    سیصد خدمتکار در خدمت زنان ناصرالدین شاه!

    شاهان قاجار زنان زیادی داشتند. قطعا نگاهداری، تفریحات و غذاخوری اینها هر یک فرهنگ خاصی داشت. به عبارتی دیگر دربار عریض و طویل قاجار سبک زندگی خاص خود را داشت. در زیر نوع تهیه غذا برای همسران شاهان قاجار و به طور خاص ناصرالدین شاه به تصویر کشیده می شود . . .
    1396/5/25 01:00

    عقب نشینی مرزهای تهران

    تهران همیشه در حال گسترش است. از زمان قاجارها، روز به روز به مساحت آن افزوده می شود. در واقع همیشه پس از چند سال، مرزهای تهران نیز به این شهر افزوده می شود و مرز جدیدی برای تهران ترسیم می شود. این بلا و مسئله ای جدید نیست؛ بلکه از گذشته و از دوره محمدشاه همین گونه بوده است . . .
    1396/5/24 00:30

    تریاک از چه زمانی وارد ایران شد؟

    یکی از مشکلات و معضلات امروزه جوامع و به طور خاص جوامع جهان سوم، مسئله افیون و مواد مخدر است. امری که با توجه به گسترش بیکاری، بیشتر و بیشتر شیوع می یابد. تریاک از اولین مواد مخدر بود که البته استفاده های دارویی بسیاری نیز دارد. اما سوال اساسی این است که این مواد مخدر از چه زمانی وارد جامعه ایرانی شده است . . .
    1396/5/23 01:00

    بازی «ماخام رخت بشورم»/ دعای عروس و مادرزن در بازیهای خانگی ایرانی

    بازیهای نمایشی دربرگیرنده فعالیت نمایشی خاصی هستند که در مجالس میهمانی و بنابر مناسبتها در جشنها و اعیاد به وسیله خود مردم و بدون استفاده از بازیگران حرفه ای و نیمه حرفه ای انجام می گیرند. مانند بازیهایی که اغلب در محافل و مهمانیهای دنگی در بسته خودمانی زنانه با دایره و تنبک و در صورت نبود آلات موسیقی با قابلمه و دبه انجام می گرفت . . .
    1396/5/16 00:02
447