جنگ دفاعی و مقدس ما، «میراث جمعی ما» است. «ما به سینمای دفاع که مهمترین ژانر ملی سینمای ماست، سخت نیاز داریم...
برشهایی از کتاب «فرهنگ فرهنگ فیلمهای جنگ و دفاع ایران»
مهمترین ژانر ملی سینمای ایران
4 مهر 1393 ساعت 19:54
جنگ دفاعی و مقدس ما، «میراث جمعی ما» است. «ما به سینمای دفاع که مهمترین ژانر ملی سینمای ماست، سخت نیاز داریم...
نویسنده در معرفی کتاب «فرهنگ فیلمهای جنگ دفاع ایران»، بیان میکند:
« کتاب حاضر در جهت عرضه و دستهبندی فیلمهای سینمای جنگ و دفاع مقدس است. در این کتاب فیلمهای جنگی را از فیلمهای دفاع تفکیک کردهایم، چراکه بسیاری از فیلمهای جنگی ما، جنگی هستند اما نه دفاع مقدسی. امید داریم این اولین قدم - فرهنگ فیلمهای جنگ و دفاع – زمینهساز کارهای تحلیلی در زمینه سینمای جنگ و دفاع مقدس ما باشد.»
در قسمتی از مقدمه کتاب «فرهنگ فیلمهای جنگ دفاع ایران»، میخوانیم:
سینما از ابتدای شکلگیریاش به روایت قصههایی درباره جنگها پرداخته است، چراکه از ابتدای تاریخ، جنگ مهمترین رویدادی بوده که موقعیتهای انسانی، سرنوشت تمدنها و سرانجام برتری حاکمان را مشخص و تثبیت کرده است. جنگ مهمترین و کاملترین وضعیتهای نمایشی را در خود دارد، ضعفها، قدرتها، خشونت، ایثار و تمام ویژگیها و خصلتهای انسانی در جنگ بروز میکند. پس سینمای جنگ از همان اولین سالهای ظهور سینما به وجود میآید. جنگ و حواشی، عواقب و عوارض آن در بسیاری از فیلمهای تاریخ سینما حضوری پر رنگ دارند. اما جنگ همیشه به دو شکل بروز یافته، جنگ تجاوز کارانه و جنگ تدافعی. ضد جنگ بودن که خود به خود یک ارزش انسانی است، اما خصلت این دو جنگ به کل متضاد را مخدوش میکند. ضد کدام جنگ؟ و طرفدار کدام جنگ؟ قطعاً ضد جنگ تجاوزکارانه و طرفدار جنگ تدافعی، موضع درست هر انسان آزاد منشی است. جنگ ما که قطعاً مهمترین واقعه تاریخ بعد از انقلاب ماست، جنگ میهنی بوده و جنگ دفاعی، جنگی تحمیلی و دفاعی مقدس. پیروزی در آن، شکل کلاسیک دیگر جنگها را نداشت. شهادتطلبی کلید آن بوده است. شرکتکنندگان در جنگ تحمیلی ما، منحصر به نیروهای نظامی نشده، کودک و جوان و پیرمرد در کنار سپاهی و ارتشی و بسیجی، دست به اسلحه برده و جنگیده و شهید شدهاند.زنان به خصوص مادران، پشت جبهه فعال رزمندگان بودهاند. جنگ دفاعی و مقدس ما، «میراث جمعی ما» است. «ما به سینمای دفاع که مهمترین ژانر ملی سینمای ماست، سخت نیاز داریم.»
کد مطلب: 20215