کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جام های جهانی فوتبال؛ از حاشیه تا متن(3)

دست خدا و قتل عام دل فالکلند

8 آذر 1393 ساعت 18:21

در همان جام جهانی مکزیک، ستاره ای در آسمان فوتبال درخشید به نام دیگو مارادونا از کشور آرژانتین. به شکل معجزه آوری، دو کشور آرژانتین و انگلیس که در جنگ نظامی بر سر جزیره فالکلند بودند، در این دوره به هم رسیدند. مارادونا در این دیدار سخت توانست دو گل بسیار زیبا به ثمر برساند.


انهدام مافیای کامورا

همیشه این طور نبوده که فوتبال بازنده مقابل سیاست باشد. در دوره بعدی یعنی جام جهانی 1982 ایتالیا، اتفاق هیجان انگیزی رخ داد. وقتی ایتالیایی ها توانستند به عنوان میزبان، قهرمان شوند، مردم به خیابان ها ریخته و به رقص و پایکوبی مشغول شدند. شادی عمومی تمام کشور را در بر گرفت و هیچ کس نمی توانست نسبت به این قهرمانی بی تفاوت باشد. مردم هیجان زده، در حین جشن به سمت مقر شاخه خطرناکی از مافیای ایتالیا به نام کامورا حرکت کردند. اتحاد بی نظیر مردم سبب انهدام بزرگ ترین مافیای کشور ایتالیا شد و شهر ناپل دوباره به دست مردم عادی افتاد. این بار سیاست بود که بازی را به فوتبال و شادی های فوتبال باخت تا مافیا نابود شود.

121 کشور عضو فیفا برای ورود به جام سیزدهم (1986) در دور مقدماتی به رقابت پرداختند که 24 تیم موفق به سفر به مکزیک شدند. عراق، کانادا و دانمارک برای نخستین بار به جام جهانی راه یافتند. مکزیک در آن زمان نخستین کشور جهان بود که 2 بار میزبانی بازی‌های جام‌جهانی را برعهده گرفته بود.

بازی فینال که در ورزشگاه آزتک برگزار می‌شد آرژانتین با نتیجه پر گل 3 بر 2 آلمان را شکست داد و توانست در فاصله 8 سال 2 بار جام را به خانه ببرد.

دست خدا و قتل عام دل فالکلند

در همان جام جهانی مکزیک، ستاره ای در آسمان فوتبال درخشید به نام دیگو مارادونا از کشور آرژانتین. به شکل معجزه آوری، دو کشور آرژانتین و انگلیس که در جنگ نظامی بر سر جزیره فالکلند بودند، در این دوره به هم رسیدند. مارادونا در این دیدار سخت توانست دو گل بسیار زیبا به ثمر برساند. یکبار روی یک توپ ارسالی به هوا بلند شد و با دستش توپ را درون دروازه انگلیسی ها قرار داد و گل دیگرش را زیبا تر زد، او از میانه زمین توپ را برداشت، چندین بازیکن انگلیس را دریبل زد و در حالی که تکنیک و نبوغ ذاتی اش را به رخ دشمن کشور آرژانتین می کشید و با آبروی انگلیسی ها در زمین چمن بازی می کرد، توپ را به تور دروازه این کشور استعمارگر گره زد. بعد از بازی، مارادونا اعتراف کرد که توپ را با دست وارد دروازه کرده و گفت: این دست خدا بود که انتقام خون 650 نظامی آرژانتینی که در جنگ فالکلند کشته شده بودند را از انگلیسی ها گرفت.

در جام جهانی 1990 کشورهای کاستاریکا، امارات عربی متحده و ایرلند تازه واردان بودند. آرژانتین قهرمان دوره قبل در یک بازی غیرقابل پیش بینی، مغلوب کامرون شد و به سختی به عنوان تیم سوم پس از کامرون و رومانی از گروهش صعود کرد و با شکست دادن برزیل با تک گل کلودیو کانی‌گیا به یک هشتم نهایی رسید.

این تیم در مرحله بعد یوگسلاوی و ایتالیا را در ضربات پنالتی شکست داد و در کمال ناباوری برای دومین‌ بار پیاپی به فینال رسید. در فینال در دقیقه 85 خطای مدافع آرژانتین روی یورگن کلینزمن، 1 پنالتی برای آلمان‌غربی به ارمغان داشت که آندریاس برمه آن را به گل تبدیل کرد و همراه برزیل و ایتالیا با 3 بار فتح جام، عنوان پرافتخارترین تیم را از آن خود کرد.

 برزیل و زلزله رودبار

ایرانی ها از جام جهانی 1990 یک خاطره بسیار تلخ دارند. در بازی دوم این جام بین برزیل - اسکاتلند بود که یک خبر تکان دهنده، تمام کشور را در غم و ماتم فرو برد. در ساعت 30 دقیقه بامداد روز 31 خردادماه 1369 بود که خبر رسید رودبار، منجیل و لوشان از توابع استان گیلان به همراه 700 روستای اطراف، دچار زمین لرزه ای به قدرت 4/7 ریشتر شده اند. زمین لرزه ای که بیش از 35 هزار کشته و 60هزار مجروح در پی داشت و در زمره 10 زلزله بزرگ قرن اخیر قرار گرفت. مردم خسته از کار روزانه که در خواب فرو رفته بودند، اسیر چنگال قدرتمند زمین شده و مرگ را تجربه کردند. چند ماه بعد تعدادی از نجات یافتگان از زلزله در مصاحبه هایی اعتراف کردند به این خاطر که مشغول تماشای فوتبال برزیل - اسکاتلند بودند، موفق به نجات جان خود شدند وگرنه آنها نیز در خواب باید از مرگ کام می گرفتند. در جام جهانی 1990، بازیکنان و مربیان زیادی برای ایرانی ها پیام تسلیت فرستادند.

میزبان جام جهانی 1994 آمریکا بود. کشوری که فوتبال در مقابل ورزش‌های دیگری چون بیسبال، بسکتبال و فوتبال آمریکایی محبوبیت کمتری برخوردار است. فیفا با توجه به درخشش کامرون در دوره قبل، سهمیه آفریقا را که 2 تیم بود به 3 تیم افزایش داد.

نیجریه، عربستان‌سعودی و یونان تازه‌ واردان جام‌جهانی بودند. تیم ملی روسیه نیز برای نخستین‌بار مستقل از دیگر جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی به جام جهانی آمد و آلمان‌شرقی و آلمان‌غربی پس از اتحادشان برای نخستین‌بار در قالب تیم ملی آلمان به میدان آمدند.

آرژانتین با مارادونا، در 2 بازی اول پیروز شد، اما پس از اینکه جواب آزمایش مارادونا در خصوص استفاده از داروهای نیروزا مثبت درآمد و این بازیکن از ادامه بازی‌ها محروم شد، شیرازه این تیم از هم پاشید.

در نیمه نهایی ایتالیا مقابل بلغارستان پیروز شد و برزیل، سوئد را شکست داد. بازی فینال پس از 120 دقیقه بدون گل پایان یافت و برزیل موفق شد در ضربات پنالتی با نتیجه 3 بر 2 ایتالیا را شکست دهد و برای چهارمین‌بار قهرمان جهان شود.

قتل با دوازده گلوله

یکی از حذف شدگان جام جهانی 1994 آمریکا، کلمبیا بود. کلمبیا با حساب 2 بریک از آمریکا باخت در حالی که زننده گل دوم آمریکا کسی نبود جز آندرس اسکوبار مدافع کلمبیا. وقتی آنها به مدلین برگشتند، فرد خشمگینی که در یک قماربازی در کلمبیا به خاطر گل به خودی اسکوبار، تمام زندگیش را باخته بود با اسلحه به دیدار این بازیکن رفت و 12 گلوله وارد بدن اسکوبار کرد تا یکی از غم انگیزترین اتفاقات جام های جهانی در کشور کلمبیا و به خاطر یک گل به خودی رقم بخورد.

در جام  جهانی 1998 فرانسه تعداد تیم‌های شرکت کننده از 24 تیم به 32 افزایش یافت. به همین دلیل سهمیه آسیا به 5 تیم افزایش پیدا کرد. ژاپن، کرواسی، جامائیکا و آفریقای‌جنوبی برای نخستین بار به جام جهانی می‌آمدند.

ایران پس از گذر از چندین مسابقه نفسگیر در مرحله انتخابی آسیا تقریبا امیدش را از دست داده بود، چین، کره‌جنوبی، ژاپن و عربستان‌سعودی به جام فرانسه راه پیدا کرده بودند و ایران با شکست استرالیا به عنوان تیم پنجم راهی فرانسه شد. ایران در دور مقدماتی با  2 باخت در مقابل یوگسلاوی و آلمان و 1 پیروزی مقابل آمریکا حذف شد.

بجز کرواسی که در اولین حضور خود، توانسته بود به نیمه‌نهایی راه‌یابد، برزیل، فرانسه و هلند دیگر تیم‌های راه‌‌‌یافته به این مرحله بودند. در این مرحله برزیل مقابل هلند در ضربات پنالتی به پیروزی رسید و فرانسه میزبان بازی‌ها کرواسی را شکست داد. در فینال فرانسه موفق شد با 3 گل برزیل را شکست دهد و قهرمان جهان شود.

در آغاز هزاره سوم میلادی، جام جهانی 2002  برای اولین‌بار جام‌جهانی در خارج از 2 قاره آمریکا و اروپا و همچنین به طور مشترک در 2 کشور برگزار شد.

194 تیم عضو فیفا در مرحله انتخابی رقابت کردند. تیم‌های اکوادور، سنگال و اسلوونی برای نخستین بار به این مسابقات راه یافته بودند. ترکیه و کره‌جنوبی با شکست دادن حریفان موفق شدند تا نیمه‌نهایی صعود کنند.

برزیل با دو گل رونالدو برای پنجمین‌بار قهرمانی‌اش را جشن گرفت و فاصله خودش را با رقیبانش آلمان و ایتالیا که 3 بار جام را به خانه برده‌اند، افزایش داد.

ایران به بحرین باخت پرچم عربستان بالا رفت!

شکست سه بر یک تیم ملی ایران مقابل بحرین که در نهایت به محرومیت‌ ما از حضور در جام جهانی آسیایی‌ها انجامید. یکشنبه 29 مهر سال 1380 اتفاق افتاد. درست  از همان جام جهانی بود که  بحرین وارد تاریخ فوتبال ایران شد. بحرین و البته خاطرات فراوان دیگری از آن شب تلخ...

تیم بلاژویچ در حالی با یک شکست غیرمنتظره از صعود مستقیم به جام جهانی کره و ژاپن باز ماند که از دیدار رفت در تهران به تساوی بدون گل با بحرین رضایت داده بود. تیم ملی اما در شب فاجعه‌آمیز میزاپور، رحمان‌رضایی، نیکبخت، پیروانی، دایی و کریمی و.... با سه گل به بحرین باخت تا اعضای این تیم با پرچم عربستان پایکوبی کنند!

آلمان برای دومین‌ بار میزبان تیم‌های برتر فوتبال جهان در سال 2006 شد. رقابت‌های مقدماتی از 2 سال قبل در 6 منطقه جهان برگزار شد و فیفا مقرر کرد قهرمان دوره قبل باید در بازی‌های مقدماتی حاضر شود.

32تیم صعود کننده در 8 گروه 4 تیمی قرارگرفتند و رقابت‌ها 19 خرداد سال 1385 با بازی آلمان - کاستاریکا در ورزشگاه مونیخ آغاز شد.

در این دوره از رقابتها فرانسه علی‌رغم تمام شایستگی‌ها در ضربات پنالتی مغلوب شد و ایتالیا برای چهارمین‌بار فاتح جام جهانی شد.

ضربه سر

شبی که فرانسه در فینال جام جهانی به ایتالیا باخت، تلخ ترین شب زندگی زیدان بود. او از زمین اخراج شد و تیمش هم به ایتالیا باخت.دقیقهٔ 110 این بازی به یکی از جنجالی‌ترین صحنه‌های تاریخ فوتبال در جهان بدل شد. مارکو ماتراتزی مدافع تیم‌ملی ایتالیا درگیری لفظی با زیدان کاپیتان و بازی‌ساز فرانسوی‌ها پیدا کرد و زیدان هم در جواب او با سر ضربه سنگینی را به سینه ماتراتزی وارد کرد. داور بازی، هوراشیو الیزوندو، این صحنه را ندیده بود اما لوئیس مدینا کانتالخو، داور چهارم، صحنه را گزارش کرد تا زیدان با دریافت کارت قرمز از بازی اخراج شد، این حرکت در بازی خداحافظی زیدان اتفاق افتاد و پایانی تلخ برای فوتبال یکی از بهترین بازیکنان تاریخ بود. در نتیجه زیزو در ضربات پنالتی شرکت نداشت و فرانسه در غیاب او و پاتریک ویرا (که مصدوم و تعویض شده بود) با نتیجهٔ 5-3 مغلوب شد.

جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ نوزدهمین دورۀ جام جهانی فوتبال بود که از ۱۱ ژوئن ۲۰۱۰، (۲۱ خرداد ۱۳۸۹) در کشور آفریقای جنوبی برگزار شد. این دوره نخستین بار بود که جام جهانی در یک کشور عضو کنفدراسیون فوتبال آفریقا میزبانی شد.در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی تیم ملی اسپانیا با شکست هلند در فینال اولین قهرمانی خود را در این جام جشن گرفت.


کد مطلب: 20277

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/20277/دست-خدا-قتل-عام-دل-فالکلند

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com