کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاریخچه فوتبال در جهان(5)

نخستین لیگ فوتبال در انگلستان

5 تير 1394 ساعت 19:07

در سال 1885 اتحادیه فوتبال انگلستان حرفه ای گری را قانونی کرد و به باشگاهها اجازه داد تا به بازیکنان خود حقوق بپردازند. این بدین معنی بود که برای پرداخت دستمزد بازیکنان بازیهای بیشتری باید انجام می شد. ویلیام مک گرگور پیشنهاد بازیهای خانگی و بیرون از خانه را داد. این پیشنهاد توسط 12 باشگاه مورد قبول واقع شد ودر 22 مارس 1888 لیگ فوتبال انگلستان تشکیل شد. به قوانین فوتبال مدرن و به شکل امروزی آن در کشور انگلستان وضع شد.


نخستین لیگ فوتبال در انگلستان
در سال 1885 اتحادیه فوتبال انگلستان حرفه ای گری را قانونی کرد و به باشگاهها اجازه داد تا به بازیکنان خود حقوق بپردازند. این بدین معنی بود که برای پرداخت دستمزد بازیکنان بازیهای بیشتری باید انجام می شد. ویلیام مک گرگور پیشنهاد بازیهای خانگی و بیرون از خانه را داد. این پیشنهاد توسط 12 باشگاه مورد قبول واقع شد ودر 22 مارس 1888 لیگ فوتبال انگلستان تشکیل شد. به قوانین فوتبال مدرن و به شکل امروزی آن در کشور انگلستان وضع شد.

 
صادرات فوتبال
مشاهده کردیم که باوجود اینکه سابقه بازی فوتبال به دوران کهن و باستان بازمی گردد؛ اما نهایتا این کشور بریتانیا بود که آن را قانونمند کرد و یا حداقل نخستین قوانین بازی فوتبال را به اجرا درآورد. در نتیجه می توان بریتانیا را مسئول معرفی فوتبال به نقاط دیگرجهان دانست. پیشرفت و نفوذ بین المللی انگلستان در اواخر قرن 19 باعث رشد این ورزش در خارج از مرزهای انگلستان شد و نتیجه آن تاسیس فدراسیون های فوتبال در کشورهای مختلف بود. نخستین کشوری که فوتبال به آنجا سرایت کرد نیز آرژانتین بود که در سال 1879 انگلیسی های مقیم آرژانتین باشگاه بوئنوس آیرس را تاسیس کردند. و به دنبال آن شاهد تاسیس فدراسیون های فوتبال در کشورهای هلند و دانمارک در سال 1889 و زلاندنو در سال 1891 و آرژانتین  در سال 1893 و شیلی در سال 1893 و سوئیس و بلژیک در سال 1895 و ایتالیا در سال 1898 و آلمان و اروگوئه در سال 1900 و مجارستان 1901 و فنلاند در سال 1907 هستیم.

 

تشکیل فیفا
از سال 1903 صحبت ایجاد فدراسیون بین المللی وجود داشت اما سرانجام در سال 1904 فدراسیون بین المللی فوتبال یا فیفا تشکیل شد. نخستین مجمع فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در سال 1904 با حضور نمایندگانی از هفت کشور دنیا در پاریس تشکیل گردید. فرانسه ، بلژیک، دانمارک، هلند، اسپانیا، سوئد و سوئیس اعضای تشکیل دهنده نخستین مجمع جهانی فیفا بودند.
نتیجه این مجمع بسیار امیدوار کننده بود و باعث حل بسیاری از مشکلات این ورزش نوپا شد. بدین ترتیب با ازبین رفتن بسیاری از مشکلات روزهای نخستین، تعداد اعضای فیفا در سال 1912 به 21 کشور و در سال 1925 به 31 کشور و با آغاز اولین دوره جام جهانی که در سال 1930 در اروگوئه برگزار شد، تعداد اعضای فیفا به 41 کشور و در دومین دوره در سال 1934 به 51 و در 1950 به 73 رسید و در حال حاضر تعداد اعضای فیفا به 204 کشور رسیده است. در حال حاضر نهاد اداره‌کننده فوتبال در جهان فیفا نام دارد که اغلب آن را به اختصار فیفا به انگلیسی (FIFA) می‌نامند.
فوتبال گسترش خود را بخصوص در آمریکای جنوبی و اروپا ادامه داد و در سال 1939 اعضای فیفا به بیش از 50 عضو رسید. معتبرترین مسابقه در این رشته ورزشی جام جهانی فوتبال نام دارد که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. این رویداد هنگام برگزاری بینندگان زیادی دارد که شمار آن دو برابر بینندگان بازی‌های المپیک تابستانی است.
 جام جهانی فوتبال بزرگترین جشن فوتبال است و برگزاری منظم آن در بیست دوره از افتخارات فیفا به حساب می آید.

 

نقشهٔ کنفدراسیون‌های قاره‌ای عضو فیفا

قوانین وتغییرات فوتبال
اگر چه هدف اصلی از بازی فوتبال به همان شکل اولیه باقی مانده است اما این یک بازی بسیار گسترش یافته است. زمانی تعویض بازیکن مجاز نبود و اگر یک بازیکن از دستانش برای جلوگیری از عبور توپ به دروازه استفاده می کرد داور گل را می پذیرفت. دروازه بانان هم می توانستند پاسی که از طرف هم تیمی به عقب داده شده را با دست دریافت کنند. از سال 1913 قوانینی که مورد توافق قرار گرفته بودند در بازی استفاده می شدند اما این قوانین در طی سالها تغییرات زیادی کرده اند. تعدادی از این قوانین اثر عمیقی بر بازی داشتند و تعدادی نیز بازی را کمی پیچیده تر کرده بودند. به طور کلی قصد بر این بود که بازی هیجان اوری ایجاد شود تا کسانی که در بازی شرکت دارند بتوانند وظیفه شان را براحتی انجام دهند.
تعدادی از ساده ترین قوانین فوتبال در سال 1862 (پذیرفته شده توسط فیفا در 1863)
1-گل وقتی بثمر می رسد که توپ به دروازه و زیر تیر عمودی دروازه وارد شود بجز هنگامی که با دست وارد دروازه شود.
2-دستها فقط برای نگهداشتن و کاشتن توپ روی زمین استفاده می شود.
3-شوتها فقط به توپ زده می شوند.
4-ضربه زدن بوسیله پاشنه پا مجاز نیست.
5-یک بازیکن مجاز نیست توپی را که در هوا قرار دارد شوت کند.
6-هنگامی که توپ از کنار پرچم زمین گذشت باید بوسیله فردی که توپ را شوت کرده از همان نقطه و به طرف مرکز زمین پرتاب شود.
7-هنگامی که توپ به پشت خط دروازه می رود باید بوسیله یکی از افراد تیم به میدان مسابقه شوت شود.
8-هنگامی که بازیکنی قصد شوت کردن را دارد بازیکنان حریف باید 6 قدم با وی فاصله داشته باشند.
9-بازیکنی که در افساید قرار دارد باید سریعا به پشت توپ برگردد و توپ قبل از اینکه بوسیله همان بازیکن زده شود باید توسط بازیکن دیگری از همان تیم یا تیم مقابل زده شود.
10-دادن توپ به بازیکنی که در آفساید قرار دارد ممنوع است.
یک مسابقه بوسیله دو دسته، که هر دسته نباید بیشتر از 11 نفر باشد و یکى از آنها دروازه بان است، انجام می شود.
اگر تعداد بازیکنان هر یک از دسته ها کمتر از 7 نفر باشد، مسابقه آغاز نمی شود. در مسابقاتى که تحت سرپرستى فیفا و کنفدراسیونها و یا فدراسیونهاى/اتحادیه هاى ملى برگزار می شود، حداکثر از 3 بازیکن جانشین (تعویضی) می توان استفاده کرد.
 


کد مطلب: 20611

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/20611/نخستین-لیگ-فوتبال-انگلستان

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com