کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای ورود اسپانیایی ها به شیلی

4 بهمن 1393 ساعت 23:45

19 ژانویه 1535 «دیه گو آلماگو» اسپانیایی در جستجوی طلا از طریق «پرو» قدم به شیلی نهاد که دارای تمدن و یک دولت مؤتلفه مرکب از قبایل بومی (سرخپوستان) داشت که سرزمین خودرا «شیله» می خواندند.


 19  ژانویه 1535 «دیه گو آلماگو» اسپانیایی در جستجوی طلا از طریق «پرو» قدم به شیلی نهاد که دارای تمدن و یک دولت مؤتلفه مرکب از قبایل بومی (سرخپوستان) داشت که سرزمین خودرا «شیله» می خواندند. 

 گزارش سفر آلماگو بود که پنج سال بعد «پدرو والیویا» معاون «پیزازو» اسپانیایی را ترغیب کرد که به شیلی لشکرکشی و آن را تصاحب کند که سلطه اسپانیا تا تقریبا دویست سال طول کشید و در این مدت صدها هزار اروپایی به شیلی که دارای شش هزار و 435 کیلومتر ساحل است مهاجرت کردند. اسپانیایی ها 12 فوریه 1541 شهر سانتیاگو (پایتخت شیلی) را ساختند. پیش از آلماکو، تنها اروپایی که شیلی را دیده بود ماژلان بود که با کشتی از انتهای شیلی گذشته و از اقیانوس اطلس وارد اقیانوس آرام شده و این اقیانوس را «پاسیفیک» نامیده بود.    در آستانه سالروز ورود آلماگو به شیلی 17 میلیونی بود که اعلام شد «سباستیان پیانرا» میلیارد 60 ساله شیلیایی و همانند برلوسکونی ایتالیایی صاحب یک شبکه تلویزیونی و سهامدار یک شرکت هواپیمایی و نیز مالک یک تیم فوتبال و از لحاظ تفکر راستگرا بریاست جمهوری این کشور انتخاب شده است که از 11 مارس 2010 (50 روز بعد) کار خودرا آغاز کرد. وی برجای بانو دکتر میچلت (پزشک بیماری های اطفال) نشسته است که یک چپگرا و سوسیالیست است و طبق قانون اساسی شیلی نمی توانست نامزد انتخابات باشد (دو دوره متوالی). پیانرا ـ قبلا یک بانکدار ـ «کردیت کارت» را وارد شیلی کرد. در دوران سناتوری و بانکداری، دو بار به «پیانرا» اتهام مالی وارد آمده بود. در زمستان 2013 مردم شیلی دوباره دکتر میچلِت را به ریاست جمهوری انتخاب کردند که از 11 مارس 2014 کار خودرا آغاز می کند. وی این بار با بیش از 62 درصد آراء انتخاب شده است ـ دفعه قبل با 53 درصد آراء.


کد مطلب: 22656

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/22656/ماجرای-ورود-اسپانیایی-شیلی

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com