طبق تقویم بهائى روز جمعه و شنبه 7 و ۵۲/11/۸ مصادف با تولد بهاءاللّه و همچنین اول و دوم ماه محرم مىباشد. ضمنا گرچه پخش موسیقى در اوایل محرم از طریق رادیو و تلویزیون نیز آزاد است لیکن اجتماع بهائیان در ایام سوگوارى و برگزارى جشن توأم با موسیقى با توجه به تعصبات مسلمانان در ایام محرم به مصلحت نمىباشد.
از : پ / ه تاریخ : ۵۲/11/۱
به : 5 / ه 341 شماره : 2546/ / 7 / ه
موضوع : بهائیان پاوه
بدینوسیله چهار برگ نامه واصله به محفل بهائیان پاوه در مورد برنامه عید بهائیان (روز تولد حضرت بهاءاللّه و حضرت باب) که روز جمعه و شنبه مصادف با اول و دوم ماه محرم مىباشد به پیوست تقدیم مىگردد.
نظریه شنبه: همان طورى که در برگ شرح احوال حضرت باب در قسمت آخر مشخص است به طور صراحت قید شده که ما دور قرآن را فرسخ کردهایم و براى این است که دو روز اول و دوم محرم اول عید گذاشته شده است و در حالى که شیعیان عزادارى مىکنند ما (بهائیان) آن عزادارى را قبول نداشته و شادى مىکنیم و به همین جهت در پروگرام تقدیمى برنامه شادى موسیقى نیز در نظر گرفته شده است.
نظریه یکشنبه : خبر صحت دارد و فتوکپى نامهها جهت استحضار به پیوست تقدیم مىگردد جدى
نظریه پ : در مرخصى است
نظریه سه شنبه : : طبق تقویم بهائى روز جمعه و شنبه 7 و ۵۲/11/۸ مصادف با تولد بهاءاللّه و همچنین اول و دوم ماه محرم مىباشد. ضمنا گرچه پخش موسیقى در اوایل محرم از طریق رادیو و تلویزیون نیز آزاد است لیکن اجتماع بهائیان در ایام سوگوارى و برگزارى جشن توأم با موسیقى با توجه به تعصبات مسلمانان در ایام محرم به مصلحت نمىباشد. معذلک با در نظر گرفتن اینکه ایام فوق سپرى و اتفاقى نیز رخ نداد ـ اصلح است به گردانندگان بهائیان در مرکز تذکر داده شود که از هرگونه اقداماتى که در ایام-سوگوارى امکان برخورد با مسلمانان دارد خوددارى نمایند. عطارد
نظریه چهارشنبه : فعالیت بهاییان مورد تأیید است. چون در حضرت [حظیرة]القدس و در مجالس عمومى دور هم جمع نمىشوند لذا فعالیت آنان منحصر به منازل بهاییان است و 5 / ه در جریان اعمال بهاییان و انجمن تبلیغاتى ضدبهائیان نیز مىباشد. چنانچه احساس گردد که احتمال درگیرى وجود دارد، به موقع به نحو مقتضى اقدام خواهد شد. مکان