کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تغییر ماهیت حزب پان ایرانیست

24 ارديبهشت 1393 ساعت 9:40

هوشنگ کریم دیزانى ضمن صحبتهاى خود طى مطالبى پیرامون سیاست ملى حزب و اعلام کاندیداهاى حزب پان ایرانیست جهت مجلسین شوراى ملى و مؤسسان اظهار مى‏داشت این دوستان و رفقاى حزبى شما فورى رنگ و ماهیتشان را تغییر داده....


 

 پهلوی

به : 312                                                                                    تاریخ : 12/5/42
از : 20 ه 2                                                                                 شماره : 15317/20 ه 2
موضوع : اظهارات هوشنگ کریم دیزانى در مورد کاندیداهاى حزب پان ایرانیست.

هوشنگ کریم دیزانى ضمن صحبتهاى خود طى مطالبى پیرامون سیاست ملى حزب و اعلام کاندیداهاى حزب پان ایرانیست جهت مجلسین شوراى ملى و مؤسسان اظهار مى‏داشت این دوستان و رفقاى حزبى شما فورى رنگ و ماهیتشان را تغییر داده و خود را از ترس و براى پیشرفت مقاصدشان طرفدار حکومت و شاهنشاه آریامهر معرفى مى‏کنند و مى‏خواهند به مجلس بروند و در پناه نمایندگى برنامه‏هاى پلید خود را اجرا نمایند. چون این آقایان همان کسانى هستند که در 24 مرداد سال 32 تا مشاهده نمودند ورق برگشته و شاهنشاه آریامهر از کشور خارج شدند و به مسافرت رفته‏اند. بى‏درنگ آن تک شماره روزنامه‏اش را منتشر کردند و در آن به شاهنشاه آریامهر و سلطنت ایران توهین نمودند و حالا که آبها از آسیاب افتاده، خود را طرفدار نظام شاهنشاهى ایران و شاهنشاه آریامهر و سلطنت معرفى مى‏کنند. ما دیگر گول این افراد را نمى‏خوریم و اینها چون دیدند دیگر حنایشان رنگ ندارد و من همه آنها را مى‏شناسم از حزب اخراجم نمودند و به طور کلى حملات شدیدى به محسن پزشکپور و دکتر فضل‏اللّه‏ صدر نمود.
نظریه منبع: تا قبل از 24 مرداد سال 32 در روزنامه‏ ها و جلسات حزبى هیچگونه انتقاد و یا حمله‏ اى به مقام شامخ سلطنت و یا دربار شاهنشاهى نمى‏شد. به طورى که عده‏اى از طرفداران دکتر مصدق افراد حزب پان ایرانیست را دربارى مى‏خواندند ولى در جریان 24 تا 28 مرداد روزنامه فوق‏العاده حزب در یک صفحه منتشر گردید و طى سرمقاله‏اى تحت عنوان دربار پهلوى روى دربار قاجار را سیاه کرد انتشار یافت که در آن حمله شدیدى به شاهنشاه آریامهر و دربار سلطنتى گردیده بود و چون حوادث 28 مرداد و قیام مردم روى داد تمام نسخه‏هاى این روزنامه که در دسترس و اختیار افراد حزبى بود به دستور مسئولین حزب بلافاصله جمع‏آورى و معدوم گردید ولى به نظر مى‏رسد چند نسخه از آن نزد رهبران حزب باشد و مطالب هوشنگ کریم دیزانى در مورد مخالفت حزب با مقام شامخ سلطنت در جریان 24 تا 28 مرداد تأیید مى‏گردد.

 


کد مطلب: 31697

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/31697/تغییر-ماهیت-حزب-پان-ایرانیست

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com