کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرّ نامیده شدن على بن موسى (ع) به رضا

13 دی 1394 ساعت 17:56

گروهى از مخالفین‏ شما تصوّر می ‏کنند مأمون نام پدر شما را رضا گذارده به خاطر آن که آن حضرت (ع) به ولایت عهدى مأمون راضى بودند.


امام رضا (ع) القاب و اسماء متعددی دارند که شیعیان به تناسب حاجات و خواسته ها ایشان را به آنها می خوانند، همچون ضامن آهو، امام رئوف و ...؛ اما مهمترین نام و صفت ایشان همان رضا است که البته نامیده شده ثامن الحجج (ع) به این نام سرّی دارد. احمد بن على بن ابراهیم مى‏ گوید: پدرم از جدّم ابراهیم بن هاشم، از احمد بن ابى نصر بزنطى، وى مى‏گوید: محضر امام ابو جعفر ثانى محمّد بن على علیهما السّلام عرض کردم: گروهى از مخالفین‏ شما تصوّر مى‏کنند مأمون نام پدر شما را رضا گذارده به خاطر آن که آن حضرت (ع) به ولایت عهدى مأمون راضى بودند.

حضرت (ع) فرمودند: «به خدا قسم ایشان دروغ مى‏گویند و مرتکب فجور و فسق شده‏اند، خداوند متعال آن حضرت را رضا خواند به خاطر آن که حضرتش از خداوند متعال در آسمانش و از رسول و ائمّه علیهم السلام که بعد از رسول بودند در زمین راضى و خشنود بود.»

راوى مى‏گوید: محضر مبارکش عرضه داشتم: مگر تمام پدران شما علیهم السلام از خدا و رسولش و ائمّه علیهم السلام بعد از آن حضرت (ع) راضى و خشنود نبودند؟

حضرت فرمودند: «آرى.»

عرض کردم: پس چرا بین ایشان تنها پدر شما به رضا موسوم گردید؟

فرمودند: «زیرا مخالفین و دشمنانش از او خشنود بودند همان طورى که موافقین و دوستانش از آن حضرت خشنود بودند در حالى که این امتیاز براى هیچ یک از آباء گرامش علیهم السلام نبود لذا از میان همه تنها آن حضرت به رضا موسوم گشت.»

برگرفته از علل الشرائع

منبع: قدس آنلاین


کد مطلب: 32304

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/32304/سر-نامیده-شدن-على-بن-موسى-ع-رضا

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com