کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عزل شاه به حکم حسین فاطمی!

18 مرداد 1395 ساعت 19:04

آقای دکتر فاطمی دستور داده بود که ایشان معزول است و در هیچ کجا، کسی از نمایندگان دولت حق ندارد به دیدن ایشان برود و با ایشان مذاکره کند. حتی اتومبیل خودشان را که در رم بود به ایشان تحویل نداد، با وجود اینکه مالکیت اش متعلق به خود شاه بود.


جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

پس از وقوع کودتا علیه دولت ملی، شخصیت های بسیاری زندانی و یا اعدام شدند. جالب آنکه حسین فاطمی با اینکه وزیر خارجه ایران بود اعدام شد و خود مصدق که نقش بیشتری در کاهش قدرت شاه داشت، به سه سال زندان و سپس تبعید محکوم شد. بر این اساس آنچه باعث قتل حسین فاطمی شد، تلاش او برای انهدام سلطنت پهلوی از یک سو و تلاش او برای تحقیر این خاندان بود. خاطرات حسن گرامی به خوبی این مسئله را نشان می دهد:

«بعد از 24 مرداد که دکتر مصدق مجلس را منحل کرد یک عده به خیابان ها ریختند و علیه شاه شعار دادند و مجسمه ها را شکستند. کارهای درست یا غلطی را انجام دادند ولی من ندیدم که آن موقع کسی از شاه طرفداری کند. مملکت در حالت بهت و حیرت زیاد بود. شاه هم ابتدا به بغداد و از آنجا هم به رم رفت. حتی آقای دکتر فاطمی دستور داده بود که ایشان معزول است و در هیچ کجا، کسی از نمایندگان دولت حق ندارد به دیدن ایشان برود و با ایشان مذاکره کند. حتی اتومبیل خودشان را که در رم بود به ایشان تحویل نداد، با وجود اینکه مالکیت اش متعلق به خود شاه بود.»

1

1-حسن گرامی، خاطرات حسن گرامی، به کوشش صمد قائم پناه، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 143-144


کد مطلب: 32945

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/32945/عزل-شاه-حکم-حسین-فاطمی

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com