کافه تاریخ- کافه هنر
آینه کاری یکی از سبکهای مهم عمارتها در دوران قاجار است که با نقوش خاصی تزئین میشدند. بیشتر این نقوش که بر روی سقفها و دیوارهای عمارتها به کار میرفتند به سبک اسلامی و ایرانی میباشد و به عبارتی ایران در این دوره و در این عصر خود دارای سبک هنری بوده است. تشریح عمارتی آینه کاری شده در همدان در این دوره از زبان یک سیاح خارجی خالی از لطف نیست:
«.... عمارت نسبتا وسیع و دارای بک باب سالن بزرگ بود که بتازگی آنرا تعمیر کرده بودند و سقف و دیوارهای آن با طرح و نقشه های ظریفی به سبک معماری اسلامی تزئین و آئینه کاری شده و روی بعضی از دیوارها به سبک نقاشی ایرانی تصویر زنان و دخترانی که با چشمان بادامی شکل و طردهای سیاه خود با حالت ویژهای مشغول رقص و دست افشانی بودند نقاشی کرده بودند و شکارچیان در حالیکه بازهای شکاریشان روی مچ دستشان دیده میشد سواره بشکار مشغول بودند. درون آبهای شفاف و زلال حوضی بزرگ جلو ساختمان صدها منظره جالب و زیبا از نمای قصر منعکس شده که صحنه های بسیار تماشائی و دلفریبی را بوجود آورده بود.»1
1-سراوستن هنری لایارد، سفرنامه لایارد یا ماجراهای اولیه در ایران، ترجمه مهراب امیری، تهران، انتشارات وحید، 1347، ص 40