کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رضا قطبی چه نسبتی با فرح داشت؟+تصاویر کودکی و نوجوانی

6 شهريور 1403 ساعت 17:42

رضا قطبی رئیس تلویزیون ملی ایران در پیش از انقلاب امروز ششم شهریور 1403 درگذشت. او متولد فروردین ۱۳۱۷ در لاهیجان بود. رضا قطبی فرزند محمدعلی در تهران متولد شد. وی خانواده نسبتاً فقیری داشت و پسردایی فرح بود.


رضا قطبی رئیس تلویزیون ملی ایران در پیش از انقلاب امروز ششم شهریور 1403 درگذشت. او متولد فروردین ۱۳۱۷ در لاهیجان بود. رضا قطبی فرزند محمدعلی در تهران متولد شد. وی خانواده نسبتاً فقیری داشت و پسردایی فرح بود. مادر فرح قبل از ازدواج فرح با محمدرضا پهلوی در خانه محمدعلی قطبی برادرش زندگی می‌کرد و وضع مالی نامناسبی داشتند.

رضا قطبی تحصیلات مقدماتی و متوسطه را در ایران گذراند و در ریاضیات قوی بود. پدرش او را برای ادامه تحصیلات به فرانسه فرستاد و قطبی موفق شد، تحصیلات خود را در دانشگاه پلی‌تکنیک پاریس به اتمام برساند. پس از ازدواج فرح و محمدرضا وضعیت مالی خانواده قطبی یک‌باره تغییر غیر قابل وصفی کرد و پدر قطبی به عنوان اولین مقاطعه‌کار دربار و سازمان برنامه و بودجه درآمد.

فرح دیبا در ۲۲ مهر ۱۳۱۷ هجری شمسی در تبریز متولد شد، پس از اخذ مدرک دیپلم به فرانسه رفت و در رشتۀ معماری در دانشکدۀ هنرهای زیبا مشغول تحصیل شد. او با ازدواج با محمد‌رضا شاه به عنوان همسر سوم شاه و ملکه ایران و بعدا با وضع قانونی به سمت نایب‌السلطنه رسید، از جمله اصلی‌ترین فعالیت‌های فرح بعد از مرگ شاه متوجه براندازی نظام جمهوری اسلامی‌ و حمایت مالی از راه‌اندازی رسانه‌ها و نشریات و گروه‌های سلطنت طلب بود.

با مطرح شدن نام افشین قطبی به عنوان مربیگری تیم فوتبال پرسپولیس در سال ۱۳۸۶ بسیاری از رسانه‌ها مدعی شدند که او پسر رضا قطبی است. اما افشین قطبی ماه‌ها بعد پیش از نوروز ۱۳۸۷ در یک گفتگوی رادیویی این نسبت را تکذیب کرد.


فرح پهلوي در دوران خردسالي به اتفاق پسر دايي خود رضا قطبي


فرح پهلوي در دوران کودکی به اتفاق پسر دايي خود رضا قطبي
منبع:  فردوست، حسین، ظهور و سقوط ـ سلطنت پهلوی، ج۲، ص۲۱۰-۲۱۱ و اسناد ساواک، پروندهای انفرادی.


کد مطلب: 48200

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/48200/رضا-قطبی-نسبتی-فرح-تصاویر-کودکی-نوجوانی

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com