میرزا ابوالحـسن خـان غفاری معروف به صنیع الملک، بـه عنوان چهرهای پیشگام در نگارگری ایران،پس از محمد زمان، دومین نـقاش مـطرحی است که از سوی ناصرالدین شاه به اروپا سفر مـیکند.در طـی این سفر میرزا ابو الحسن خان از دریافت ارزشهای هنر پر آوازهی رنسانس نیز غـفلت نـمیکند،و با آنکه به کار کـپی از آثـار چـندی میپردازد اما،در مـقابل چـنین آثاری شیفته نشده و تـسلیم مـحض نمیشود.
میرزا ابوالحـسن خـان غفاری معروف به صنیع الملک، بـه عنوان چهرهای پیشگام در نگارگری ایران،پس از محمد زمان، دومین نـقاش مـطرحی است که از سوی ناصرالدین شاه به اروپا سفر مـیکند.در طـی این سفر میرزا ابو الحسن خان از دریافت ارزشهای هنر پر آوازهی رنسانس نیز غـفلت نـمیکند،و با آنکه به کار کـپی از آثـار چـندی میپردازد اما،در مـقابل چـنین آثاری شیفته نشده و تـسلیم مـحض نمیشود.او صاحب معیار و درک هنری است و با آگاهی از این شیفتگی است که پرهیز میکند. زمـانی کـه میرزا ابو الحسن خان به ایـران بـاز میگردد مـصادف بـا آغـاز زمامداری ناصر الدین شـاه(1266 ه.ق/1850 م.) است. وی در بازگشت از اروپا وسایل چاپ سنگی و نقاشی و باسمههای رنگی را به ایران میآورد. میرزا ابو الحسن خـان کـه آرزوی تأسیس مدرسهای جهت آموزش این هـنر را در دل مـیپروراند،سـرانجام در سـال 1277 بـه لقب صنیع المـلک مـفتخر شده و اجازهی ایجاد هنرستان نقاشی برای وی صادر میشود. سپس در کنار ارک دولتی و عمارات سلطنتی هنرستانی افتتاح مـیکند کـه در شـوال 1287 ناصر الدین شاه از آن بازدید مینماید.همچنین بـه فـرمان نـاصر الدیـن شـاه نـشر روزنامه وقایع اتفاقیه را به عهده میگیرد و ابتدا آن را به روزنامه وقایع و سپس به روزنامه دولت علیه ایران تغییر میدهد.
منبع:مینو شافعی، هنر نقاشی دوره قاجار و صنیع الملک، کتاب ماه هنر، خرداد و تیر 1384 ، شماره 81 و 82 ، ص123