کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شاپور ریپورتر و رابطه او با آمریکا

12 خرداد 1403 ساعت 17:33

شاپور ریپورتر افسران اطلاعاتی آمریکا را که در بخش سیاسی کار‌ می‌کردند، به منظور ملاقات با ایرانیان همراهی‌ می‌کرد و در مصاحبه‌های آنها شرکت‌ می‌جست و بعد از هر ملاقاتی گزارش کاملی از ماوقع را به مسئولین ذی ربط تحویل‌ می‌داد.



شاپور ریپورتر عامل ارتباطی مهمی بین آمریکا و ایرانیان در بخش‌های مختلف سیاسی و نظامی بود. او جهت کسب اطلاعات مورد نیاز آمریکا، ملاقات‌های متعددی را با افراد و مقامات ترتیب می‌داد تا هر آنچه را که آمریکا به آن نیاز داشت فراهم کند.

«او در عین حال افسران اطلاعاتی آمریکا را که در بخش سیاسی کار‌ می‌کردند، به منظور ملاقات با ایرانیان همراهی‌ می‌کرد و در مصاحبه‌های آنها شرکت‌ می‌جست و بعد از هر ملاقاتی گزارش کاملی از ماوقع را به مسئولین ذی ربط تحویل‌ می‌داد. از طرفی او موظف بود که روابط خود را با توده‌های مردم حفظ کند، به ویژه کسانی که‌ می‌توانستند اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل اوضاع فراهم آورند. مسئولیت کارهای روزمره بخش سیاسی با ملبورن بود که سمت دبیر اول سفارت را داشت، و جان هاویسون دبیر دوم سفارت عهده دار مسئولیت کلی اقداماتی بود که توسط شاپور انجام‌ می‌گرفت. کاراصلی شاپور فراهم آوردن اطلاعاتی در مورد وقایع و تحولات عمومی بود که در سراسر کشور به وقوع‌ می‌پیوست. او ضمنا‌ می‌بایست ملاقات‌هایی بین عوامل اطلاعاتی ایرانی که‌ می‌توانستند اخباری درباره جریانات روز در اختیار او قرار دهند و افسران اطلاعاتی سفارت امریکا برقرار‌ می‌کرد. مهمترین بخش روابط شاپور، با روزنامه نگاران، سیاستمداران و رده‌های بالای مقامات نظامی بود که‌ می‌توانستند اطلاعاتی در مورد جریانات روز در اختیار او قرار دهند. شاپور خود خاطرنشان‌ می‌کرد که ارتباطات گسترده‌ای با مقامات عالی رتبه ایرانی دارد، این ارتباطات مشتمل بر رهبران احزاب سیاسی، بخش‌‌های مختلف حکومت، سناتورها و نمایندگان مجلس بود.»


منبع: حسین آبادیان، دو دهه واپسین حکومت پهلوی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌‌‌های سیاسی، 1383، ص 38


کد مطلب: 49664

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/49664/شاپور-ریپورتر-رابطه-او-آمریکا

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com