کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سختی‌های چاپ اعلامیه از زبان یار قدیمی امام

26 تير 1403 ساعت 19:26

از آنجا که در دوره حکومت پهلوی دوم روش‌های نشر و انتقال اعلامیه‌ها یا اطلاعات بسیار کم بود، توزیع اعلامیه با سختی‌های خاص خود همراه بود. این سختی‌ها گذشته از روش‌های انتقال اعلامیه و محفوظ ماندن از ساواک، شامل مشکلات مالی نیز بود.



از آنجا که در دوره حکومت پهلوی دوم روش‌های نشر و انتقال اعلامیه‌ها یا اطلاعات بسیار کم بود، توزیع اعلامیه با سختی‌های خاص خود همراه بود.
آقای توکلی بینا در ادامه‌‌‌ می‌گوید: من رسیدم خدمت امام، نمازم را خواندم طبقه بالا بودم حاج آقا مصطفی آمدند گفتند: «آقا‌‌‌ می‌گوید بیایید پایین» آمدم خدمت ایشان گفتند که اعلامیه را چاپ کردی؟ گفتم: بله آقا چاپ کردیم و سهمیه قم را تحویل دادیم. فرمودند که خوب چه کردید؟ گفتم امشب ساعت ۹ هم یک جا و یک مرتبه در تهران پخش خواهد شد. رژیم وحشت کرد بدون اینکه بتواند کسی را دستگیر کند. بعد گفتم آقا کسی پول نمی‌دهد. ما یازده هزار تومان آن زمان یازده هزار تومان خیلی بود. پول دادیم تا این اعلامیه را در اصفهان فقط توانستیم چاپ کنیم. امکانات نداریم وی می‌گوید؛ چون امام برای این چیز‌ها برعکس خیلی از مراجع پول نمی‌داد و حتی رساله به کسی نمی‌داد می‌گوید اینجا که دیگر من به التماس و درخواست افتادم. امام رفتند یک دسته اسکناس هزاری تضمینی آنجا بود سه عدد در آوردند و گفتند: می‌دانی این چیست؟ این برای امام زمان هست که به تو می‌دهم. اولین باری است که ‌تنها کسی که در واقع می‌شود گفت از امام پول گرفته برای اعلامیه آقای توکلی، عضو شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی است. واقعاً با چه سختی‌هایی کار‌ها جمع و جور و انجام می‌شد.»


منبع: علیرضا اسلامی گیلانی، تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید محمدصادق اسلامی (شهید مکتب روح‌الله)، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1394، صص 130- 131


کد مطلب: 49716

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/49716/سختی-های-چاپ-اعلامیه-زبان-یار-قدیمی-امام

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com