کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونگی حضور آمریکا بعد از کودتای 28 مرداد

12 مرداد 1403 ساعت 23:45

بعد از کودتای ۲۸ مرداد تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا توانست بر شاه و سایر نهاد‌‌‌‌‌های سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی ایران سیطره پیدا کند.


حضور آمریکا در ایران از همان ابتدا با فعالیت‌های سیاسی همراه نبود. همین موضوع عاملی برای ناشناخته ماندن چهره واقعی این کشور تا قبل از کودتای 28 مرداد بود. در واقع حضور آمریکا در ایران با فعالیت‌های فرهنگی آغاز شد و به فعالیت‌های سیاسی رسید.

«ورود روزافزون آمریکا به صحنه سیاسی ایران با ورود امریکاییان در کنار متفقین به ایران، نفوذ فزاینده این کشور آغاز گردید. در ابتدا حضور تاریخی دو کشور قدرتمند انگلیس و شوروی در ایران عدم آشنایی امریکایی‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌ به مسائل ایران و در جریان بودن مبارزات ملی، مانع از نفوذ و سلطه این کشور شد. اما بعد از کودتای ۲۸ مرداد تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا توانست بر شاه و سایر نهاد‌‌‌‌‌های سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی ایران سیطره پیدا کند و به عنوان کشور یکه تاز در ایران باقی بماند. در این دوره، امریکا با وارد ساختن ایران به سازمان پیمان مرکزی عقد قرارداد کنسرسیوم ، اخذ کمک‌‌‌‌ها از آن کشور با عنوان اصل چهار ترومن و هدایت ایران به سمت اجرای اصلاحات آمریکایی سلطه همه جانب‌‌‌‌‌های در ایران پیدا کرد [س ش ۱۴۷].»


منبع: علیرضا زهیری، عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، تهران، دفتر نشر و پخش معارف، 1379، ص 186


کد مطلب: 49737

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/49737/چگونگی-حضور-آمریکا-بعد-کودتای-28-مرداد

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com