کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکتر مصدق به روایت رضا نیازمند

14 مرداد 1403 ساعت 13:53

در آن موقع مصدق دارای شخصیتی محبوب بود و همه تحصیلکرده‌‌‌‌ها او را می‌خواستند هر کسی که میهن پرست بود و می‌خواست مملکت ترقی کند از او پشتیبانی می‌کرد.



دکتر مصدق یکی از شخصیت‌های ملی گرا در تاریخ معاصر ایران است که طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد. اما باید توجه داشت در تقابل میان او و شاه طبعا جامعه ایرانی با همه انتقاداتی هم که می توانست به مصدق داشته باشد، او را به شاه ترجیح می دادند:
«در آن موقع مصدق دارای شخصیتی محبوب بود و همه تحصیلکرده‌‌‌‌ها او را می‌خواستند هر کسی که میهن پرست بود و می‌خواست مملکت ترقی کند از او پشتیبانی می‌کرد. او در سوئیس تحصیل کرده بود. از یک خانواده اشرافی بود. سوسیالیست هم بود. همه تحصیلکرده‌‌‌‌ها دنبالش بودند. آدم پاکی هم بود. دزدی نمی‌کرد. مصدق هم متجدد بود و هم از اشراف قاجار مصدق کاندیدای نمایندگی تهران شد و نماینده اول تهران شد. در مجلس مبارزه با انگلیس را شروع کرد. کاری که در آن زمان هیچ رجل سیاسی جرات نمی‌کرد که بکند. او به انگلیسی‌‌ها‌‌ می‌گفت ما قرارداد نفت با شما بسته‌ایم که بیائید چاه نفت حفر کنید و استخراج کنید ولی حالا شما دولت درست می‌کنید وزیر انتخاب میکنید و همه کاره کشور ما شده اید مصدق از زمان تبدیل سلسله قاجار به سلسله پهلوی هم سابقه خوبی داشت او خودش از خانواده قاجار بود گویا فرمانفرمایان دایی او بود بهترین لباس و کراوات را میپوشید و پولدار بود وقتی که رضاشاه تصمیم گرفت سلسله قاجار را از بین ببرد مصدق در مجلس مخالفت کرد.»


منبع: علی اصغر سعیدی، تکنوکراسی و سیاستگذاری اقتصادی در ایران به روایت رضا نیازمند، تهران، انتشارات لوح فکر، 1397، صص 67- 68


کد مطلب: 49741

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/49741/دکتر-مصدق-روایت-رضا-نیازمند

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com