کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تلاش علم برای جلب توجه آمریکایی‌ها

20 مرداد 1403 ساعت 20:05

علم در این دوره از فعالیت‌های خود تلاش می‌کرد به گونه‌ای عمل نماید که علیرغم شهرتش در حمایت از سیاست‌های انگلیس در ایران مورد اعتماد امریکایی‌ها قرار گیرد



علم در زمان تشکیل حزب مردم، تلاش زیادی کرد تا علاوه بر جلب توجه شاه، نظر عوامل خارجی از جمله آمریکا را نیز به خود جلب کند. جلب توجه آمریکائی‌ها برای علم منافع زیادی را به دنبل داشت و می‌توانست به تحقق اهداف سیاسی او کمک زیادی نماید:
«علم در این دوره از فعالیت‌های خود تلاش می‌کرد به گونه‌ای عمل نماید که علیرغم شهرتش در حمایت از سیاست‌های انگلیس در ایران مورد اعتماد امریکائی‌ها قرار گیرد؛ او به خوبی به سوءظن محافل امریکائی در زمینه تحولات ایران واقف بود و از نقش امریکا در تحولات دوران بعد از جنگ دوم جهانی و به ویژه دوران موسوم به جنگ سرد آگاهی عمیقی داشت. در این دوران تاریخی امریکا به مثابه رهبر دنیای سرمایه‌داری به جای انگلستان وارد صحنه شده بود و به همین دلیل علم مردی نبود که نداند این کشور برای آینده سیاسی ایران طرح‌ها و برنامه‌هایی را تدارک دیده است. وی به عنوان بهترین محرم اسرار شاه اگر اعتماد امریکایی‌ها را جلب می‌کرد می‌توانست بهترین جایگزین اقبال باشد؛ یعنی مردی که شدیدا مورد سوءظن برخی محافل امریکا به ویژه از حزب دمکرات قرار داشت. برای این منظور بود که علم تلاش کرد خود را مردی نشان دهد که در راستای اصلاحات مورد نظر امریکایی‌ها گام برمی‌دارد. علم در سخنرانی‌های خود گفته بود که تا وقتی ثروتمندان دارای مکنت بیکران هستند و قراء و قصبات زیاد را در تیول خود دارند، کاری از پیش نمی‌رود.»


منبع: حسین آبادیان، دو دهه واپسین حکومت پهلوی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌‌‌‌های سیاسی، 1383، ص 7


کد مطلب: 49752

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/49752/تلاش-علم-جلب-توجه-آمریکایی-ها

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com