کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چنددستگی اعضای مجاهدین خلق در زندان

22 مرداد 1403 ساعت 15:56

با آشکار شدن اختلافات بیرونی سازمان مجاهدین خلق، اعضای این سازمان در داخل زندان هم به چند دسته تقسیم شدند. در این میان عده‌ای از اعضای سازمان، چپ کرده و کمونیست شدند. بعضی دیگر هم که مذهبی باقی مانده بودند به دو دسته تقسیم شدند



مجاهدین خلق به عنوان یکی از سازمان‌های سیاسی مخالف با گرایشات چپ، فعالیت زیادی داشت. با این حال این سازمان سیاسی از نظر فکری با انشعابات و اختلافاتی روبرو بود. جالب آنکه این اختلافات گاه به داخل زندان‌های سیاسی نیز کشیده می‌شد.


«با آشکار شدن اختلافات بیرونی سازمان مجاهدین خلق، اعضای این سازمان در داخل زندان هم به چند دسته تقسیم شدند. در این میان عده‌ای از اعضای سازمان، چپ کرده و کمونیست شدند. بعضی دیگر هم که مذهبی باقی مانده بودند به دو دسته تقسیم شدند. دسته اول که به کلیت ساختار سازمان، ایدئولوژی حاکم بر آن، نظام آموزشی و موضع گیری سیاسی آن در قبال سایر گروه‌ها، معترض بودند و گروه حزب‌الله زندان را تشکیل دادند و دسته دوم که معتقد بودند ماهیت اصلی سازمان هیچ اشکال اساسی نداشته و نظام آموزشی آن هم درست بوده و تنها عده ای از اعضای آن کمونیست و مرتد شده‌اند. از نظر آنان این مسئله به دلیل روحیه فرصت طلبانه و یا خرده بورژوازی آنان، که از خانواده‌هایشان به ارث برد‌ه‌اند، به وجود آمده و از این رو آنان به کارهای خلافی دست زده‌اند.»


منبع: احمد منصوری، خاطرات احمد منصوری، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1389، ص 153


کد مطلب: 49755

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/49755/چنددستگی-اعضای-مجاهدین-خلق-زندان

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com