کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرصت های از دست رفته برای حل بحران در ایران

9 شهريور 1403 ساعت 12:46

وقتی این مشاجرات قلمی رواج داشت، تحولی مهم که می‌‌توانست بسیار به نفع ایران تمام شود به وقوع پیوست، این تحول امضای قرارداد صلح جداگانه بین آلمان و روسیه بود.



اشغال کشور در جنگ جهانی اول یکی از موضوعات بحرانی در سیاست داخلی و خارجی ایران بود. با این حال چندین بار فرصت مناسب برای حل این بحران پیش آمد؛ اما دولتمردان ایرانی نتوانستند از آن استفاده کنند:
«وقتی این مشاجرات قلمی رواج داشت، تحولی مهم که می‌‌توانست بسیار به نفع ایران تمام شود به وقوع پیوست، این تحول امضای قرارداد صلح جداگانه بین آلمان و روسیه بود، اما مطابق معمول دولت‌‌های ایران نتوانستند از آن بهره برداری نمایند. صلح جداگانه روسیه با آلمان بیش از هر چیز در اوضاع ایران تأثیر فوری بر جای نهاد، در ماده دهم معاهده صلح برست لیتوسک آمده بود: «فرماندهان کل قشون عثمانی و روس اساس آزادی و استقلال و تمامیت خاک ایران را مبنی قرار داده حاضرند قشون خود را از ایران بیرون ببرند. فرماندهان مذکور هر چه زودتر با دولت ایران داخل مذاکرات می‌‌شوند که جزئیات امر تخلیه را تصفیه و سایر اموری را که برای انجام اساس مزبور ضرور است مقرر دارند. اهراً در گنجانیدن این ماده سیدحسن تقی زاده، حسینقلی خان نواب، رضاقلی خان نظام‌السلطنه مافی و وحیدالملک شیبانی مؤثر بودند. آنان با مقامات آلمان مذاکره کردند و نمایندگان تام الاختیار این کشور توانستند نظرات خود را در برست لیتوسک به مقامات روسیه بقبولانند. قرارداد متارکه آلمان و روسیه در کنگره روسیه با 784 رأی موافق در برابر 261 رأی مخالف که تروتسکی هم جزو آن‌ها بود؛ به تصویب رسید و البته ماده دهم هم لازم الاجرا شد..»


منبع: حسین آبادیان، ایران از سقوط مشروطه تا کودتای سوم اسفند، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی، 1385، صص 206- 207


کد مطلب: 49782

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/49782/فرصت-های-دست-رفته-حل-بحران-ایران

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com