کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طرفداران مصدق چه کسانی بودند؟

29 شهريور 1403 ساعت 13:59

مصدق در ابتدا تمام تحصیلکرده‌ها را دور خود جمع کرد. تمام رجال پاک مملکت هم رفتند طرف مصدق حزب توده نخست‌وزیری مصدق را پذیرفت و توده‌ای‌ها از مخالفت با مصدق دست برداشتند روحانیت هم رفت پشت مصدق.



مصدق از معدود شخصیت‌های سیاسی ایران است که وقتی نام خود را به عنوان یک فعال و مبارز سیاسی مطرح کرد، بسیاری از گروه‌های سیاسی و مذهبی از او حمایت کردند. او توانست نظر مساعد هر دو طیف راست و چپ را جلب کند. هر چند در رابطه با حمایت چپ‌ها از او دیدگاه‌های متناقضی وجود دارد. با این حال او طرفداران زیادی از هر دو جناح داشت:

«مصدق در ابتدا تمام تحصیلکرده‌ها را دور خود جمع کرد. تمام رجال پاک مملکت هم رفتند طرف مصدق حزب توده نخست‌وزیری مصدق را پذیرفت و توده‌ای‌ها از مخالفت با مصدق دست برداشتند روحانیت هم رفت پشت مصدق. آیت‌الله کاشانی هم که در عراق با انگلیس‌ها جنگ کرده بود و پدرش در جنگ با انگلیسی‌ها کشته شده بود هم پشتیبان مصدق شد. بعد تمام بازار هم به مصدق پیوستند به این ترتیب تمام مملکت افتاد در دست مصدق و او توانست نفت را ملی کند و انگلیسی‌ها را اخراج کند. من در آن موقع یکی از چهل نفر موسسین حزب ایران بودم و مصدق را پدر روحانی خود می‌دانستم از ابتدا که مصدق کاندیدای نمایندگی بود من برایش رأی جمع می‌کردم در اعلان ملی شدن بسیار فعالیت می‌کردم و هنگام انتخابات از اول شب تا صبح نمی‌خوابیدم و پهلوی صندوق رای در مسجد سپه سالار می‌ماندم تا صندوق را عوض نکنند وقتی مصدق نفت را ملی کرد روحانیت هم از او حمایت می‌کرد.»


منبع: علی اصغر سعیدی، تکنوکراسی و سیاستگذاری اقتصادی در ایران به روایت رضا نیازمند، تهران، انتشارات لوح فکر، 1397، صص 69- 70


کد مطلب: 49815

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/49815/طرفداران-مصدق-کسانی-بودند

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com