کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جدایی حمیدرضا پهلوی با دخالت برادرش

10 مهر 1403 ساعت 16:29

چیزی که در خانواده پهلوی تازگی داشت، طلاق حمید‌رضا بود. به خواست همسرش مینو‌، در قباله نکاح حق طلاق با زن ثبت گردید و این شرط «حق طلاق» را مینو پیش از گفتن «بله»، با زرنگی به حمیدرضا و خاندان پهلوی قبولاند.



موضوع جدایی «حمیدرضا پهلوی» از همسرش در سال 1338 یکی از جنجالی‌ترین مسائل دربار پهلوی در آن سال بود. این موضوع نهایتاً با دخالت «محمدرضا پهلوی» و دستور وی به عبدالکریم ایادی عضو تشکیلات بهائیت به پایان رسید. در سند زیر بخشی از این اختلافات را مشاهده می‌کنیم. لازم به توضیح است که حمیدرضا از همسرش صاحب دو فرزند به نام‌های بهزاد و نازک بود. در بخشی از این سند می‌خوانیم: «خرم مدیر عامل شرکت آسفالت راه به والاحضرت [حمیدرضا پهلوی] اظهار داشته در صورت تمایل به جدایی از هما خامنه‌ای حاضر است مبلغ ده ملیون [میلیون] ریال برای مخارج لازم به ایشان قرار بدهد.»


حمیدرضا جوان‌ترین برادر ناتنی شاه از عصمت‌الملوک دولتشاهی است که در ۱۳ تیر سال ۱۳۱۱ متولد شد. وی هنگام تبعید پدرش به آفریقای‌جنوبی، در کنار او بود و پس از مرگ رضاشاه در سال ۱۳۲۳ برای ادامه تحصیل راهی بیروت شد ولی به دلیل صرف هزینه‌های زیاد برای فساد اخلاقی، تحصیل را ناتمام گذاشت و به ایران بازگشت. در سن ۱۹‌سالگی مقدمات ازدواج حمیدرضا پهلوی و مینو را فراهم کردند. در سال ۱۳۳۰ حمیدرضا با دخترعموی مادرش مینو دولتشاهی فرزند ابوالفتح دولتشاهی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دختری به‌نام نیلوفر بود.
چیزی که در خانواده پهلوی تازگی داشت، طلاق حمید‌رضا بود. به خواست همسرش مینو‌، در قباله نکاح حق طلاق با زن ثبت گردید و این شرط «حق طلاق» را مینو پیش از گفتن «بله»، با زرنگی به حمیدرضا و خاندان پهلوی قبولاند. مینو اعتقاداتی آزاد داشت. مینو و حمیدرضا هیچ توافق اخلاقی با هم نداشتند تا اینکه کارشان به طلاق کشید. مینو به‌دلیل دوستی نزدیک با ‌ اشرف بعد از جدایی نیز به دربار رفت و آمد داشت . مینو از معدود دوستان صمیمی ملکه ثریا در دربار بود. بعدتر حمیدرضا با هما خامنه‌ ازدواج کرد و پس از به‌دنیا آمدن دو فرزند با نام‌های بهزاد و نازک از او جدا شد.
گفته شده هما نیز اعتیاد داشت . وقتی هما را رها کرد‌، با خواهرزن سابقش حوریه خامنه ازدواج کرد و از او پسری به نام جعفر داشت‌ . حمیدرضا از سوی خاندان سلطنت متهم بود که در مجامع و محافل موجبات آبروریزی خانواده سلطنتی را فراهم می‌آورد به همین دلیل از تمام امتیازات سلطنتی محروم شده بود . حمیدرضا به علت عدم ارتباط با خاندان پهلوی، پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ایران را ترک نکرد. وی چندی زندانی شد و نهایتاً در ۳۱ تیر ۱۳۷۱ درگذشت و در بهشت زهرا دفن شد.
 


کد مطلب: 49833

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/49833/جدایی-حمیدرضا-پهلوی-دخالت-برادرش

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com