کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خواجگان حرمسرا چه وظایفی دارند؟

15 مهر 1403 ساعت 12:07

خزانه سلطنتی به يك خواجه حرم سرا سپرده می‌شود، صندوقخانه شاه و تمام اشیاء قیمتی و نادری که به شاه تقدیم می‌شود نیز در دست يك خواجه حرم سراست.



حرمسرا یکی از بخش‌های مهم کاخ‌های پادشاهان ایرانی بود که به زنان درباری اختصاص داشت. حرمسرا به وسیله افراد مختلفی اداره می‌شد. خواجگان حرمسرا از جمله افرادی بودند که در حرمسرا بخش مهمی از وظایف را بر عهده داشتند:

«خزانه سلطنتی به يك خواجه حرم سرا سپرده می‌شود، صندوقخانه شاه و تمام اشیاء قیمتی و نادری که به شاه تقدیم می‌شود نیز در دست يك خواجه حرم سراست، دلیل اینکه محافظت اشیاء قیمتی را به خواجگان حرم سرا می‌سپارند اینست که این خواجگان از همه جهت مورد اعتمادند. آنها را در وقتی که کودکی خردسال می‌باشند از هند خریداری می کنند بنابراین آنها نه پدران و نه مادران خود را می‌شناسند و نه میدانند که کشورشان کجاست نه خانواده‌ای دارند که به فکر آن باشند و نه فرزندانی که به تربیت آنان همت گمارند و نه در مورد زنان حرم می‌توانند مورد سوءظن قرار گیرند و نه نفعی دارند که از خزانه برای خود چیزی بردارند. به همین مناسبت پر منفعت‌ترین مقامات دولتی را به آنها می‌سپارند علاوه بر این شاه وارث آنهاست یعنی اگر تصادفاً یکی از خواجگان حرم در دوره زندگی به جمع مال بپردازد بالاخره اموال او به خزانه شاه داخل می‌شود.»



منبع: نیکلاس سانسون، سفرنامه سانسون، ترجمه تقی تفضلی، تهران، بی‌نا، 1346، ص 177


کد مطلب: 49844

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/49844/خواجگان-حرمسرا-وظایفی

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com