کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش آمریکا در سازمان برنامه ایران

20 مهر 1403 ساعت 18:16

بعد از تشکیل سازمان برنامه، دولت قراردادی با یک مؤسسه آمریکایی به نام مشاورین ماوراء بحار منعقد کرده که گروهی متخصص برنامه‌ریزی به ایران بیایند و برنامه‌‌های عمرانی ۷ ساله برای ایران بنویسند.



آمریکا بعد از پایان جنگ جهانی دوم به عنوان بازیگر خارجی وارد عرصه سیاسی ایران شد. بسیاری معتقدند که آمریکا تا پیش از کودتای 28 مرداد 1332 نقش چندانی در امور مختلف ایران نداشت؛ اما این کشور یکی از طراحان برنامه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی ایران از جمله سازمان برنامه بود:

«در مراجعت از آمریکا متوجه شدم که بنگاه صنعتی و بانک صنعتی همه تعطیل شده به جای آن سازمانی به نام سازمان برنامه تشکیل شده و دولت قراردادی با یک مؤسسه آمریکایی به نام مشاورین ماوراء بحار منعقد کرده که گروهی متخصص برنامه‌ریزی به ایران بیایند و برنامه‌‌های عمرانی ۷ ساله برای ایران بنویسند. اولین برنامه عمرانی ایران هفت ساله بود که در سال ۱۳۲۵ تصویب شد، برنامه دوم هم هفت ساله بود که در حکومت سپهبد زاهدی تصویب شد و گویا از آن به بعد برنامه‌‌های بعدی پنج ساله شدند. وقتی من خود را به سازمان برنامه معرفی کردم متوجه شدم که رئیس این گروه مشاورین که مردی بسیار مشهور به نام ترن برگ بود در به در دنبال یک نفر می‌گردد که در آمریکا تحصیل کرده باشد من را به او معرفی کردند و من به عنوان دستیار نزد او مشغول کار شدم حالا دیگر دنیا برگشته بود.»



منبع: علی اصغر سعیدی، تکنوکراسی و سیاستگذاری اقتصادی در ایران به روایت رضا نیازمند، تهران، انتشارات لوح فکر، 1397، ص 59


کد مطلب: 49851

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/49851/نقش-آمریکا-سازمان-برنامه-ایران

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com