کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

میزان اطلاعات کشورها از یکدیگر

6 آبان 1403 ساعت 16:05

کشورها در دوره گذشته از طریق آنچه در مجلات و روزنامه‌های سال گذشته خوانده بودند و مربوط به حوادث سال ۱۶۱۶ بود از یکدیگر باخبر می‌شدند.


در دوره صفویه، روش‌های ارتباطی بسیار محدود بود و کسب اطلاعات از وضعیت کشورهای مختلف از یکدیگر با همان منابع محدود انجام می‌شد. بنابراین بسیاری از کشورها اطلاعات کمی از وضعیت سیاسی و اقتصادی یکدیگر داشتند:
«صبح فردا در همین روز روحانیان فرقه سنت اگوستن و فرقه پابرهنگان کلیسای اصفهان به دیدار سفیر آمدند. داروغه و وزیر که دو حاکم شهر به شمار می‌روند از وی دیدن کردند. و عصر همین روز همه اروپائیان مقیم اصفهان، از جمله ده دوازده نفر انگلیسی و دو نفر هلندی و سه چهار نفر ایتالیائی به دیدار سفیر آمدند و او بسیار خوشحال شد که از طریق آنها اخباری از اروپا به دست آورد، گو اینکه دیر زمانی بود که کاروانی از حلب یا بغداد به اصفهان نرسیده بود و آنها هم خبری جز آنچه در مجلات و روزنامه‌های سال گذشته خوانده بودند و مربوط به حوادث سال ۱۶۱۶ بود خبری نداشتند.»


منبع: دن گارسیا د سیلوا فیگوئرا، سفرنامه دن گارسیا د سیلوا فیگوئرا، سفیر اسپانیا در دربار شاه عباس اول، ترجمه غلامرضا سمیعی، تهران، نشر نو، 1363، ص 203


کد مطلب: 49869

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/49869/میزان-اطلاعات-کشورها-یکدیگر

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com