۰
plusresetminus
از زمان اختراع گرامافون که در ابتدا با نام «فونوگراف» به بازار آمد تا ورود آن به تهران، چندان زمان نبرد. این دستگاه وسیله ای بود که صدا را ضبط و دوباره پخش می کرد و در تهران به نام «حبس الصوت» یا «حافظ الصوت» نام برده می شد.با روی کار آمدن مظفرالدین شاه، گرامافون از استفاده شخصی شاه خارج شد و رفته رفته پا به خانه درباریان گذاشت. اولین صدایی که از صفحه گرامافون در تهران شنیده شد، صدای مظفرالدین شاه بود که می گوید: «پاداش این خدماتی که به من و مملکت ایران می کنید، البته خدا و سایه خدا که خودمان باشیم به شما خواهیم داد»
اولین فرمان حکومتی مظفرالدین شاه برای گرامافون
جوان و تاریخ- سبک زندگی

فرمان گرامافون




شاه ایران پس از سفر به فرنگ دستور به خرید یک گرامافون داد . این فرمان درست وقتی مهر و امضا شد که صدای مظفرالدین شاه با لهجه آذری همه ولیعهدهای قجر و سرفه خشک از گرامافون شنیده شده بود . باعث و بانی این اتفاق عجیب هم مهندس شرکت ماکسیم پیک یا همان جناب مهندس ماکسیم پیک بود . که از ترس حسود بازی و چشم و هم چشمی دربار ، اصلا ضبط و پخش صدا را با صدای ناهنجار شاه و درباریانش شروع کرد . درست همان زمان که اسم گرامافون حبس الصوت بود . این هم اولین فرمان حکومتی مظفرالدین شاه برای گرامافون :

چون انجمن ضبط اصوات در آمریک گرامافونهای بسیار ممتاز خودشان را با ماشینهای پسندیده از لحاظ نظر انور شاهانه گذرانده و مراتب مراقبات خود را در تکمیل و ترویج این صفت مشهود حضور همیون داشته بودند لهذا برای تسهیل فروش و حمایت مخصوصه ملوکانه از این سوسیته به موجب صدور این فرمان مبارک سوسیته آنونیم  مزبور را به سمت فورنیسری  مخصوص خودمان مباهی و سربلند فرمودیم که از شمول این مرحمت ملوکانه بین‏الامثال و الاقران سربلند بوده و در ترقی و تکمیل این صفت مراقبات کافیه به عمل آمدند. مقرر آنکه اولیای دولت علیه در پیشرفت مقاصد حقه و ترقی و توسعه این کارخانه مساعدت و همراهی به عمل آورده در عهده شناسند.

https://www.cafetarikh.com/news/22120/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما