۰
plusresetminus
روایتی از سومین بنای بزرگ جهان اسلام در قلب اسپانیا

شکوه قرطبه ...

مسلمانان در نیمه دوم قرن 7 میلادی به رهبری طارق بن زیاد که نام وی در کلمه جبل الطارق ابدی شده است توانستند بخش اعظم اسپانیا را فتح کنند. اعراب قلمرو جدید خودرا در اسپانیا اندلس میگفتند وشهر قرطبه را به پایتختی برگزیدند. مسلمانان نزدیک به 781 سال بر نقاط مختلف اسپانیا حکومت می کردند یکی از شهرهای آباد آن منطقه که به دست مسلمانان رشد و توسعه یافته بود قرطبه (کوردوبا) بود . قرطبه یک شهر بزرگ در جنوب اسپانیا بود که یک میلیون نفر جمعیت داشت.
شکوه قرطبه ...
جوان و تاریخ- کشکول

 

مسلمانان در نیمه دوم قرن 7 میلادی  به رهبری طارق بن زیاد که نام وی در کلمه جبل الطارق ابدی شده است توانستند بخش اعظم اسپانیا را فتح کنند. اعراب قلمرو جدید خودرا در اسپانیا اندلس میگفتند وشهر قرطبه را به پایتختی برگزیدند. مسلمانان نزدیک به 781 سال بر نقاط مختلف اسپانیا حکومت می کردند  یکی از شهرهای آباد آن منطقه که به دست مسلمانان رشد و توسعه یافته بود قرطبه (کوردوبا) بود . قرطبه یک شهر بزرگ در جنوب اسپانیا بود که یک میلیون نفر جمعیت داشت. طول قرطبه قریب به 20 کیلومتر و حومه آن در حدود 45 کیلومتر بود.گفته میشود که600 هزار کاخ و قصر و منزل پرشکوه و 200 هزار خانه کوچکتر در این شهر بود و 80 هزار مغازه و دکان 3800 مسجد و 700 گرمابه عمومی داشت.

نمایی از مسجد تاریخی قرطبه

در این شهر کتابخانه های فراوان وجود داشت که معتبر ترین و مهمترین آنها کتابخانه سلطنتی امیر بود که 400 هزار نسخه کتاب داشت.دانشگاه قرطبه هم در سراسر اروپا و حتی آسیای غربی مشهور بود و مدارس مجانی و رایگان برای فقیران بسیار زیاد بود، در کتاب تاریخ فتوحات اسلامی در اروپا به قلم علی دوانی می خوانیم که:((در اسپانیا تقریبا همه کس خواندن و نوشتن را میدانست،در حالیکه اروپای مسیحی صرف نظر از طبقه روحانیان مذهبی حتی افرادی که از عالی ترین طربقات هم بودند در جهل کامل به سر می بردند)) این شهر همچنین یکی از مراکز صنایع چرم‌سازی، کاغذسازی، روغن کشی، قندسازی و مواد شیمیایی بوده‌است. همچنین نقل شده است که مسیحیان اسپانیا ظاهرا با شستشو و حمام رفتن خیلی مخالف بودند 0 شاید چون مسلمانان آنجا خیلی به آن علاقه داشتند و به آن اهمیت می دادند و در همه جا گرمابه ها و حمام های بزرگ ساخته بودند . مسیحیان بعد از شکست مسلمانان دستور صادر کردند که " برای اصلاح کردن آداب مربوط به مورها ( مسلمانان اسپانیا ) " کسی از مورها حق ندارند که خودشان یا زنانشان یا کودکانشان یا هیچ شخص دیگر خود را چه در منزل و چه در جای دیگر بشویند و استحمام کنند  و تمام گرمابه ها و حمام های آنها باید ویران و خراب شود

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/19713/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما