خلق و تولید آثار و محصولات هنری متعهد به آرمانها و ارزشهای اسلامی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی بوده است. در این راستا و تا به امروز گامهای بلندی ازسوی هنرمندان متعهد کشورمان برداشته شده است. نکته مهم در این باب میزان نیاز یک هنرمند ارزشی و متعهد بر مقوله تخصص و مهارت است. رابطه تعهد و تخصص در امر هنر به خصوص بحث سینما فحوای گفتگوی ما با فرج الله سلحشور کارگردان تئاتر و سینمای کشورمان را تشکیل داده است که در ادامه می خوانید.
پس بهنظر شما سینمای متعهد در کشور ما نمره بالایی نمیگیرد؟
متاسفانه به ضرص قاطع میتوانیم بگوییم که تقریبا 95 درصد فیلمسازی در جامعه ما در جهت مبارزه و عناد با انقلاب اسلامی و آرمانهای آن بوده است و فیلمسازی ابزاری برای اینکه بتواند اهداف دشمن را تحقق ببخشد. من فیلمسازی ایران را اتاق فرهنگی جنگ دشمن میدانم یعنی فیلمسازان این مملکت اگر سه، چهار درصدشان را بگذاریم کنار و استثنا کنیم مابقی در جهت اهداف صهیونیست عمل میکنند. فیلمساز آمده با فیلمسازی صاحب شهرت محبوبیت، شهوت، ویلا، آنتالیا، اروپا، گرین کارت و... بشود. فیلمساز نیامده که بگوید ایمان چیست و جامعه باید چگونه ایمانی باشد.
در مورد انتخاب بازیگران در یک فیلم این مسئله چگونه است آیا معیارهای ارزشی و اعتقادی در انتخاب بازیگران دخیل میشود؟
البته یک سری بازیگران که الان برای خودشان جای باز کردند و مشهور شدند اینها پول شهرت خودشان را میخورند دنبالش بودهاند و به آن دست پیدا کردهاند حالا وقتی که میگویی بیا فیلم بازی کن میگوید 500 میلیون من میگیرم. اینکه حالا فلان بدبخت حاصل همه عمرش به 50 میلیون هم نمیرسد بازیگر میگوید به درک من به آرزو هایم باید برسم. یک عده بازیگر دیگر هم هستند که اصلا با پول آمدهاند و بازیگر شدهاند یعنی تهیهکننده از خیلی هاشان پول میگیرد و نقش میدهد.
یعنی این افراد نه متخصص هستند و نه متعهد؟
هیچکدام، فقط آقای تهیهکننده یا آقای کارگردان چون توانسته رابطه نا مشروع با فلان بازیگر خانم که نه تخصص دارد و نه تعهد و فقط علاقه مند است به بازیگری و صرفا بهخاطر اینکه از او سوءاستفاده کند نقشی به او میدهد یا فلان آقا چون ثروتمند است پول داده و نقش خریده است نه تخصص و نه تعهد دارد. خیلی از نقشها هم اینگونه معاوضه میشود. البته ما هنر پیشههای زن پاک و مومن هم کم نداریم اما خیلی جاها وقتی زن هنرمند را دعوت میکنند برای کار به او میگویند اگر اینجا هستید دو منظوره شما را صدا کردهاند.
در سینمای ایران میتوانید چند فیلم را نام ببرید که هم بعد تعهد و هم بعد تخصص را دارا باشند؟
تقریبا میشود گفت که بیش از پنجاه درصد فیلمهای که در دهه 60 ساخته شد از این نوع آثار بودند کارهای که در مورد دفاع مقدس، انقلاب، ارزشهای انقلاب، و برخاسته از شور انقلابی و عشق به مملکت و وطن اگر چه ضعیف ساخته میشد آن موقع تخصص کمتر بود ولی ارزشها حاکم بود لااقل بیش از 50 درصد آثار اینگونه بود ولی در حال حاضر به ضرص قاطع میگویم 5 درصد ارزشها حاکماند 95 درصد آثار یا آثار مستهجن و مبتذل و لودگی است یا آثار سیاهنمایی و ضدارزشی است.
در انتها میتوانید چند فیلم خوب ایرانی که تایید میکنید بیان بفرمایید؟
فیلمهای خوبی که از گذشته یادم هست از آن اولین فیلمهایی که در ایران ساخته شد مانند برنج خونین، توبه نصوح، پرواز در شب، دیده بان، جزیره مجنون، و اخیرا هم کارهایی مانند زیر نور ماه، آژانس شیشهای، ازکرخه تا راین، طلا و مس و قلادههای طلا از جمله فیلمهایی است که من در ذهن دارم و میپسندم.
با تشکر از شما