۰
plusresetminus
شارل نهم به تحریک مادرش "کاترین "برای کشتار پروتستان ها برنامه زیرکانه‌ای پیاده کرد؛به این شکل که با برگزاری آیین ازدواج خواهرش – مارگارت – با فردی به نام هانری دو ناوار که پادشاه سرزمین کوچک ناوار بود
کشتار در سن بارتلمی+تصویر
کشتار سن بارتلمی سرکوب گسترده و خونین پروتستان‌های کالوینیست در جریان جنگ های مذهبی فرانسه و به سال ۱۵۷۲ بود. این فاجعه به دست شارل نهم، پادشاه وقت فرانسه، صورت گرفت .شارل نهم به تحریک مادرش "کاترین "برای کشتار پروتستان ها برنامه زیرکانه‌ای پیاده کرد؛به این شکل که با برگزاری آیین ازدواج خواهرش – مارگارت – با فردی به نام هانری دو ناوار که پادشاه سرزمین کوچک ناوار بود ( وی نخست، پروتستان بود ولی برای زنده ماندن کاتولیک شده بود؛سبب گردآمدن پروتستان های هم کیش با داماد در پاریس شد ولی شش روز پس از برگزاری مراسم، مردم را به کشتار پروتستان ها فراخواند .

 



 

برپایه آمارها در طول چند روز، شماری بین ۲۰ هزار تا ۲۵۰ هزار پروتستان کشتار شدند . این رخداد به سبب همزمانی با روز سن بارتلمی در سالنامه های مسیحی به این نام خوانده شد .در جریان قتل عام که از انجمنهای پروتستانی به خیابانهای پاریس کشیده شد، مردم (کاتولیک) جسد پروتستانها را مثله و بعضا منفجر می نمودند.کناره گیری شارل از سلطنت (در 23 سالگی) همراه با تکرار این جملات بود:

چه خونریزی!

چه کشتاری!

چه مشاور شیطانی همراهم بود!

خدای من، مرا ببخش!!!

گمراه شدم! گمراه...

وی سرانجام اشتباهاً به وسیله مادرش به قتل رسید. کاترین دو مدیسی در حالی که قصد داشت داماد خود هانری دوناوار را به وسیله یک کتاب آغشته به سم به قتل برساند به علت یک اشتباه باعث قتل پسر خود شد. این تابلو اثر اثر فرانسوا دوبوا است که در سال 1574کشیده شده است .

 

https://www.cafetarikh.com/news/19321/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما