۱
plusresetminus
در دوره حکومت پهلوی دوم بسیاری از حامیان حکومتی و حتی مسئولین کشوری که به ظاهر طرفدار شاه بودند، از نهضت امام پیروی می‌کردند.
حامیان ظاهری حکومت، طرفداران واقعی نهضت امام!؟

شاه همواره تصور می‌کرد مردم از نظر سیاسی به او وفادار هستند و در هر شرایطی از او حمایت خواهند کرد. اما برخلاف این تصور، بسیاری از مردم به خصوص کسانی که ظاهرا طرفدار حکومت بودند، با او مخالفت داشتند و از سر اجبار با حکومت همکاری می‌کردند:

«یکی از مراکز تبلیغی من در یکی دو دهه محرم و ماه رمضان، بخش «بابامنیر» از توابع گچساران بود که بنا به پیشنهاد آقای «حاج زکی حسامی» که از ملاکان و علاقه مندان به روحانیت و امام و از مریدان مرحوم پدرم بود به آنجا رفتم و قرار بود محل سکونت من در آنجا، خانه «حاج قربان حسامی» ـ که هنوز شیراز نیامده و ساکن بابامنیر بود ـ باشد. در مسجد جدیدی که همین آقایان حسامی‌‌‌ها و مردم ساخته بودند منبر‌ می‌رفتم و رساله امام خمینی را بیان می‌کردم و مردم را به مسائل سیاسی آشنا می2نمودم و بیشتر جوانان که بعضی از آنان گرایش‌‌‌های چپ داشتند، با من رفیق شده بودند از سخنرانی‌هایم همه می‌فهمیدند که به شاه و رژیم کنایه‌ می‌زنم. مردی میانسال به نام آقای بهزادی که از سادات محترم خورموج دشتستان و فردی متدین و از خانواده اصیل روحانی بود، بخشدار آنجا بود و در شب‌‌‌های احیا به کمک ما دعای ابوحمزه و جوشن می‌خواند و از صمیم قلب، امام، روحانیت و نهضت را دوست می‌داشت؛ اما او بخشدار شاه بود و‌‌‌‌‌‌ نمی‌‌توانست علنی تظاهر کند. او چند بار به من گفت چند نفر «سپاه دانشی در محل هستند که جاسوسی می‌کنند و گزارش تو را به مرکز داده‌‌اند که تو برای آقای خمینی تبلیغ میکنی و رساله او را پخش می‌کنی و مطالب سیاسی میگویی و به من توصیه کرد که احتیاط کنم...»



منبع: سید ابوالفضل رضوی اردکانی، خاطرات سیدابوالفضل رضوی اردکانی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1385، صص 53- 54
https://www.cafetarikh.com/news/49606/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما