۰
plusresetminus
عکس سرباز عراقی زغال ‌شده، سمبل جنگ اول خلیج فارس است. با اینکه این تصویر را در امریکا هیچکس حاضرنشد، منتشرش کند؛ بااین حال سمبل جنگ اول خلیج فارس شد.
نمایی دلخراش از سمبل جنگ اول خلیج فارس+عکس
 در این صحنه یک سرباز عراقی دیده می‌شود که تلاش می‌کند خود را از وسیله نقلیه‌ای که روی آن سواربود، بالابکشد. شعله‌ها وسیله او را دربرگرفته بودند و بدنش را تا عمق استخوانش خاکستر کرده‌اند. رنگ و بافت دست و اندام‌های او شبیه آهن برشته شده دوروبرش شده است. آتش چیزی از جزئیات چهره‌اش را باقی نگذاشته است، فقط اسکلت صورت او پیداست، با این حال درد و نگاه خیره او به ناکجا بدون این که واقعا چشمی وجود داشته باشد، درهمین عکس پیداست. در این زمان «کنت جارک» به عنوان یک عکاس جنگ در صحنه حاضر بود و این مرد زغال ‌شده را در کنار پیکرهای هم‌قطاران کشته شده‌اش دید و با لنز ۲۰۰ میلیمتری دوربینCanon EOS-1عکسی ازصحنه برداشت. البته همیشه چاپ نکردن عکس‌ها،کاری غیراخلاقی نیست، اما در اینجا منتشرنکردن عکس به معنی جداسازی مردم از واقعیت‌ها و تبعات ناگزیر جنگ و پوشاندن بخشی از حقیقت بود.









درشرایطی که تایم و آسوشیتدپرس از انتشار عکس خودداری کردند، خوشبختانه ابزرور (نشریه‌ای انگلیسی) و لیبراسیون فرانسه، عکس را قبول کردند. چند ماه بعد سرانجام پای عکس بهAmerican Photoهم باز شد، اما دیگر خیلی دیر شده بود و عکس نمی‌توانست تأثیرگذار شود. در زمان جنگ اولخ لیج فارس، پوشش تلوزیون‌های ۲۴ ساعت شده بود. اما محتوای پوشش به شدت تنزل پیدا کرده بود. در عکس‌های دیگری که ازصحنه سرباز زغال‌شده عراقی گرفته شده‌اند، پیداست که مرد عراقی هیچ شانسی برای نجات نداشت، اطراف او مملو از پیکر سربازان دیگری است که از یکدیگر غیرقابل تفکیک هستند. در کاروانی که در آن صحنه به کلی منهدم شده بودند،جسد ۱۴۰۰ سربازوجودداشت.

https://www.cafetarikh.com/news/19330/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما