۰
plusresetminus
میزبانی تهران در این اجلاس می‌تواند به عنوان برگ برنده ای برای تضمین موفقیت رایزنی های انجام شده باشد، تهران که تمایل زیادی به میانجگری در حل بحران سوریه دارد، از حق میزبانی خود استفاده خواهد کرد تا موضوع سوریه را در این نشست مطرح کند و از تمامی ابزارها برای موفقیت رایزنی ها استفاده خواهد کرد. اعتماد دمشق به تهران نیز می تواند عامل تعیین کننده ای در تضمین موفقیت این مذاکرات باشد.
مقاله/ اجلاس نم فرصتی برای غرب برای خروج از بحران سوریه
با شکست توطئه های مرحله بندی شده غرب و ایادی منطقه ای آن علیه دولت بشار اسد و ارتش مقاوم این کشور، این روزها غربی‌ها به این نتیجه رسیده اند که باید به دنبال راهی برای برون رفت آبرومندانه از سوریه باشند، آنها می خواهند به گونه ای مداخله های خود در امور داخلی سوریه را متوقف کنند که دیگر کسی انگشت اتهام شکست در جنگ جهانی علیه سوریه را به سوی آنها دراز نکند و آنها را شکست خورده عرصه سوریه نخواند، این موضوع علاوه بر تحلیل‌ها و گزارش‌های رسانه‌ای و اظهارات تحلیلگران، در مواضع رسمی مقامات این کشورها نیز قابل مشاهده است.

در همین راستا هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اخیرا به عدم درک صحیح از تحولات سوریه و منابع تامین کننده تسلیحاتی مخالفان سوری اذعان کرد و گفت که اوضاع سوریه به هیچ وجه قابل مقایسه با لیبی نیست، زیرا مخالفان لیبیایی در منطقه معینی یعنی بنغازی مستقر بودند و با جامعه جهانی در ارتباط بودند و جنگجویانی در اختیار داشتند. در پی این شکست کارشناسان از ابهام و سردرگمی مسئولان کاخ سفید از ادامه سیاست های خود در سوریه خبر می دهند.

این در حالی است که با وجود شرایط چند وجهی منطقه‌ای و بین المللی و همچنین قدرت سوریه و ارتش این کشور و حمایت ایران و سایر محورهای مقاومت از آن، موضوع حمله به سوریه نیز منتفی است و اعضای ناتو بارها به صورت رسمی اعلام کرده اند که قصد انجام چنین حمله‌ای را ندارند.

در چنین فضایی غرب به دنبال راهکاری سیاسی برای برون رفت از باتلاق سوریه است البته راهکاری که امتیازدهی‌های زیادی را برای آن در پی نداشته باشد و آنها را شکست خورده میدان سوریه لقب ندهد، به همین علت آنها نیاز به تحرکاتی دیپلماتیک دارند تا بتوانند بعد از شکست طرح همه جانبه خود در حلب و عقب رانده شدن گروه های تروریستی از مناطق مختلف آن، راهکار سیاسی را در تعامل با دولت بشار اسد در پیش گیرند. اجلاس سران عدم تعهد در تهران بهترین فرصت برای غرب در این زمینه است، برگزاری این اجلاس از چند جنبه دارای اهمیت است، اول اینکه برای اولین بار در طول ماههای اخیر است که طرف‌های مداخله جو در سوریه در یک فضای بین المللی با دولت سوریه و نمایندگان آن در اجلاس وارد مذاکره شوند، چرا که اتحادیه عرب و اجلاس سران عرب پیشتر عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورده اند. البته همین مذاکرات را نیز می توان به عنوان یک عقب نشینی بزرگ از سوی کشورهای مداخله جو در سوریه در مواضع خود علیه این کشور ارزیابی کرد.

از سوی دیگر میزبانی تهران در این اجلاس می‌تواند به عنوان برگ برنده ای برای تضمین موفقیت رایزنی های انجام شده باشد، تهران که تمایل زیادی به میانجگری در حل بحران سوریه دارد، از حق میزبانی خود استفاده خواهد کرد تا موضوع سوریه را در این نشست مطرح کند و از تمامی ابزارها برای موفقیت رایزنی ها استفاده خواهد کرد. اعتماد دمشق به تهران نیز می تواند عامل تعیین کننده ای در تضمین موفقیت این مذاکرات باشد.

به این ترتیب بود که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد که هیچ کاری را بدون اجازه آمریکا انجام نمی دهد با اینکه تحت فشار صهیونیست‌ها رسما به تهران ابلاغ کرده بود که در اجلاس نم حاضر نخواهد شد، دو روز بعد سخنگوی وی از حضور قطعی بان در اجلاس خبر داد. این نشان می دهد که اراده تصمیم سازان سیاسی در واشنگتن بر این تعلق گرفته که راهکارهای سیاسی در حل بحران سوریه را در دستور کار قرار دهد.

شاخص دیگر در تبیین این موضوع ارائه طرح محمد مرسی رئیس جمهور جدید مصر برای حل بحران در سوریه بود، وی که بر اساس دیدگاه های اعتقادی خود متمایل به گروه های مخالف دولت سوریه است، در اقدامی غافلگیر کننده، فارغ از مشکلات داخلی مصر، طرحی را برای خروج از بحران سوریه ارائه داد که مورد تایید جامعه جهانی نیز قرار گرفت، طرح مرسی شامل همکاری ترکیه، ایران، عربستان و مصر برای حل بحران سوریه است و مرسی معتقد است کشورهای مذکور باید برای حل بحران سوریه همکاری کنند.

در راستای همین طرح بود که دیروز در حاشیه اجلاس کارشناسان ارشد کشورهای عضو عدم تعهد نمایندگان قطر، مصر، سوریه و عربستان نشست یک و نیم ساعته ای را برگزار کردند تا به بهترین راهکار برای حل بحران در سوریه که قطعا راهکاری سیاسی خواهد بود، دست یابند. منابع آگاه اعلام کردند رایزنی‌های کارشناسان 4 کشور حول محور پیشنهاد مرسی مبنی بر مشارکت ایران، مصر، ترکیه و عربستان در خصوص حل مسائل سوریه صورت ‌گرفت.

این در حالی است که «محمد مهدی آخوندزاده» دبیر اجلاس کارشناسان نشست تهران نیز در خصوص موضوع سوریه اظهار کرده بود: بحث‌ها در این مورد جریان دارد و متن قطری‌ها که در اجلاس شرم الشیخ ارائه و تصویب شده بود، در پاراگراف‌های پایانی آن دچار اصلاحاتی شده است.

رایزنی های فشرده در میان محور مقاومت که با سفرهای متعدد مقامات ایرانی به سوریه و لبنان صورت می گیرد را می توان در راستای همین تلاش ها برای ارائه راهکار سیاسی برای حل بحران در سوریه دانست، علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در سفر خود به دمشق بعد از دیدار با بشار اسد رئیس جمهور این کشور در این زمینه گفت: امیدواریم با توجه به تحرکات برون مرزی که از سوی برخی کشورها صورت می گیرد، بحران سوریه به نقطه پایانی خود هر چه زودتر نزدیک شود. اسد نیز در دیدار دیروز تصریح کرد که به ایران اعتماد و اطمینان دارد و از هر تلاش تهران برای حل مشکلات سوریه استقبال می کند و این سرمایه ای ارزشمند برای پیشبرد کار است.

به این ترتیب می‌توان گفت، آمریکا و رژیم صهیونیستی با وجود برخی ادعاها و جنجال تبلیغاتی علیه اجلاس غیر متعهدها در تهران- که البته آنهم در روزهای اخیر کمرنگ تر شده است- امید زیادی به این اجلاس دارد تا راهکاری برای خروج بی سر و صدای خود و سایر ایادی منطقه ای خود از باتلاق سوریه بیابد.

 

https://www.cafetarikh.com/news/20174/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما