۱
plusresetminus
برشهایی از کتاب «میکله ممبره»

تاجلو بیگم؛ مادر تبعید شده شاه طهماسب

به شاه گفته شده بود که مادرش می‌خواست او را مسموم کند و برادرش بهرام را شاه کند
تاجلو بیگم؛ مادر تبعید شده شاه طهماسب

فصل پنجم «تبریز، آداب و رسوم ایرانی‌ها و وقایع جاری» ممبره به جریان تبعید مادر شاه طهماسب و دلیل آن در بخشی از کتاب  اشاره کرده و آورده است:

«شاه طهماسب در آن روزها مادرش را که تاجلو بیگم نام داشت، تبعید کرده بود. شاه او را در شیراز زندانی کرد، زیرا آن‌گونه که من شنیدم به شاه گفته شده بود که مادرش  می‌خواست او را مسموم کند و برادرش بهرام را شاه کند. شاه از آن کار باخبر شد و هرچه تاجلو بیگم داشت را از او گرفت که گنجینه بزرگی بود. شاه او را تنها با سه کلفت فرستاد و به او سالی سیصد دوکات در سال داده است تا با آن زندگی کند.»

نویسنده سفرنامه در فصل ششم کتاب با عنوان «اطلاعات بیشتر در مورد دربار، زندگی در تبریز و وقایع جاری» به ارائه جزئیاتی درباره آداب و روسوم جشن ازدواج در تبریز پرداخته است که درباره قسمتی از این مراسم می‌خوانیم:

«خلیفه با یک چوب دستی محکم شروع می‌کند از اول تا آخر یک ضربه بسیار محکم به پشت تمام کسانی می‌زند که به عشق شاه به وسط اتاق می‌آیند و بر روی زمین دراز می‌کشند. سپس خلیفه سر و پاهای کسی را که به او ضربه زده است را می‌بوسد. بعدا آن مرد بلند می‌شود و ترکه را می‌بوسد همه آنها چنین می‌کنند. چون من آنجا نشسته بودم نوبت به من رسید و آن شرور که یک شلوار پوشیده بود به من یک ضربه زد که هنوز درد دارد.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/20550/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما