۱
plusresetminus
در این دوره تاریخی به ساختار اجتماعی و سنتی زندگی زنان صدماتی وارد شد و گذشته های ان مورد انتقاد قرار گرفت. ولی آنچه فراهم آمد بیشتر از آنچه که با نیازهای جامعه رابطه داشته باشد و یا در مسیر استقلال ملی و فرهنگی نظم یابد با خواسته های سلطه و فرهنگ بوروژازی غرب گره خورده بود ..
کشف حجاب و سلطه فرهنگ بورژوازی غرب در ایران
جوان و تاریخ- معرفی کتاب

بدون شک یکی از طرحهای ضد اسلامی و ضد دینی رضاخان که بعد از به قدرت رسیدن اجرایی نمود؛ طرح کشف حجاب زنان ایران بود. با پیشرفت و اجرای کامل کشف حجاب زوایای این در طرح در جامعه ایران مشخص شد و برخلاف تبلیغات گشترده ای که در جهت آزادی زنان بود؛ تنها دستاورد مشهود این برنامه تلاش در جهت غربی کردن زن ایرانی بود . مشخصه اصلی این دوران از تاریخ برخوردهای فرهنگی و سیاسی بود که چهره جامعه ایران را دگرگون نمود و در زندگی فردی و اجتماعی بانوان ایران تاثیر زیادی باقی گذاشت. در این دوره تاریخی به ساختار اجتماعی و سنتی زندگی زنان صدماتی وارد شد و گذشته های ان مورد انتقاد قرار گرفت. ولی آنچه فراهم آمد بیشتر از آنچه که با نیازهای جامعه رابطه داشته باشد و یا در مسیر استقلال ملی و فرهنگی نظم یابد با خواسته های سلطه و فرهنگ بورژوازی غرب گره خورده بود . به طوری که سرانچام بخش اعظمی از زنان ایران در دنیای سابق باقی ماندند و گروهی به کلی غربگرا و به دور از ارزشهای اجتماعی و فرهنگی خود شدند. و عده ای نیز بین این دو جناح قرار گرفته و به طور مطلق به هیچ کدام تعلق پیدا نکردند. از اینرو در دوره رضاشاه که روند غربی شدن جامعه شدت پیدا کرد بود و بدون  اینکه ساختار جامعه دگرگون  شود و تحولات بنیادی به وجود آید اقتباس از ظواهر تمدن غرب هد فاصلی دانسته شد. با در نظر گرفتن اهمیت موضوع کشف حجاب، مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای تحقق اهداف ذاتی خود در صیانت از آرمانهای اصلی اسلام، کتاب کشف حجاب را منتشر نموده است. درراستای تحقق بخشیدن به اهداف  ،این اثر در فصول ذیل سازماندهی شده است.

فصل اول: درباره زمینه های پیدایش کشف حجاب ، مولف به عناوینی مثل اندیشه کشف حجاب، عوامل بین المللی و رقابتهای دو قدرت بزرگ به هم خوردن توازن اقتصادی و درنهایت استثمار زنان اشاره شده است. مولف همچنین درباب زمینه ها و عوامل داخلی به سفر شاه به ترکیه و تغییر هئیت حاکمه، روشنفکران، تعیلم و تربیت و تحریکات اطرافیان شاه پرداخته است.

 

در فصل دوم با عنوان شیوه های اجرای کشف حجاب ، به اقدامات دولت پهلوی نظیر تشکیل کانون بانوان، مدارس ملعبه دست شاه کودکان اولین قربانی تجدد ایران، برپایی جشنهای مدارس، جشنهای ادارات دولتی، مشکلات اقتصادی مردم ، واژه آزادی بازیچه مطبوعات و روز آزادی زنان اشاره شده است.

مولف در فصل سوم نیز به فرایند مالفتهای عمومی و تاثیر مذهب  و روحانیون و همچننی تاثیر مقاومتهای مردمی در قبال این سیاست ضددینی شاه اشاره شده است. نهایتاً در فصل چهارم نیز به شرایط کشور در وضعیت بعد از اجرایی نمودن طرح استعماری کشف حجاب اشاره شده و تحلیلی کلی از وضعیت ایران بعد از این دوران به خواننده ارائه می دهد.

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/21007/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما