۱
۱
plusresetminus
برشهایی از کتاب «کشف حجاب»

کودکان، اولین قربانی کشف حجاب رضاخانی

به خاطر شبیه شدن هر جه بیشتر مدارس ایرانی به مدرسه های اروپایی تصمیم گرفته شد دبستانها به صورت مختلط اداره شوند. دخترها و پسرها را در یک مدرسه قرار دادند . پسرها مجبور بودند شوار کوتاه بپوشند تا کاملاً شبیه محصلان اروپایی شوند ...
کودکان، اولین قربانی کشف حجاب رضاخانی
 جوان و تاریخ- برش کتاب


رضاخان به منظور همگانی نمودن برنامه کشف حجاب تصمیم گرفت تا معلمان مدارس و دختران محصل را ملعبه سیاست جدید خود قرار دهد. ازاینرو با همکاری اداره معارف به کلیه مدراس اعلام شد محصلین موظف هستند از این پس بدون حجاب و بدون روسری به مدرسه بیایند و از ورود دختران با چادر به مدرسه جلوگیری شود.

 

در ص 50 کتاب آمده است:

به خاطر شبیه شدن هر جه بیشتر مدارس ایرانی به مدرسه های اروپایی تصمیم گرفته شد دبستانها به صورت مختلط اداره شوند. دخترها و پسرها را در یک مدرسه قرار دادند . پسرها مجبور بودند شوار کوتاه بپوشند تا کاملاً شبیه محصلان اروپایی شوند و دخترها موظف بودند با لباسهای هم شکل و بدون روسری سر کلاس حاضر شوند. خانواده ها در برابر این وضع نامناسب و مخصوصاً اجبار در اجرای آن عکس­العمل متفاوتی از خود نشان دادند. بعضی از خانواده ها که اعتقادات مذهبی کم رنگتری داشتند اجازه می دادند فرزندانشان به تحصیل ادامه دهند. در مقابل خانواده هایی که بر اعتقادات خود پایبند بودند و به راحتی این وضع را نمی پذیرفتند به قوانین مدارس اعتراض می کردند و هنگامی که با تحکم و اجبار مسئولان روبرو بودند چاره را در ترک مدرسه فرزندانشان دیدند . در وضع جدید نه تتنها تعدادی از دحتران از تحصیل بازماندند؛ بلکه عدهای از پسران نیز از نعمت درس خواندن محروم شدند . تنها کسانی که پوشیدن لباسهای سنتی را جایز می دانستند، از تحصیل فرزندان خود جلوگیری کردند.

https://www.cafetarikh.com/news/21019/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
......................