۰
۱
plusresetminus
مسئله ازدواج ها بسیار مهم بوده است: متحد کردن خانواده ها از طریق اجداد مشترک و سعی در ارتباط دادن طایفه ها از طریق ازدواج ها، ازدواجهای بین قوم و خویشان درجه اول در روستاها هنوز هم از موقعیت محکمی برخوردار است.
اهمیت ازدواج های درون گروهی
جوان و تاریخ- سبک زندگی

اهمیت ازدواج های دورن گروهی

برخلاف عرف حاکم بر جامعه امروز ما که بیشتر مردم تلاش می کنند تا ازدواج هایی غیرفامیلی را دنبال کنند؛ در دوره بسیار طولانی از تاریخ ایران که شاید بتوان مدعی شد به چندین هزار سال می رسید، ازدواج درون فامیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود؛ از آن رو که قوام و دوام گروه های اجتماعی را حفظ می کرد:

«نامجزا بودن خانوار روستائی بعنوان قوی ترین و کوچکترین واحد اقتصادی –اجتماعی در روستاهای ایران قبل از اصلاحات ارضی، بر روی روند تولید تاثیر به سزائی داشته است. ماهیت هر عامل تولیدی و نیروهای اقتصادی – اجتماعی شایع تمام فعالیت های تولیدی درون خانوار را به وظایف متفاوت و مشخص تقسیم می کند. روستائیان می دانند که قدرت تولیدشان بستگی به تعداد و انسجام خانوار گسترده دارد. وسیله بیمه کردن این انسجام دو چیز بود: حفظ روابط آبا و اجدادی و ادامه پیوندهای زناشوئی قوم وخویشی. اولا هر خانواده سعی می کرد که بچه های بیشتری داسته باشد و برای باروری زنان اهمیت خاصی قائل بودند. دوم اینکه مسئله ازدواج ها بسیار مهم بوده است: متحد کردن خانواده ها از طریق اجداد مشترک و سعی در اتباط دادن طایفه ها از طریق ازدواج ها، ازدواجهای بین قوم و خویشان درجه اول در روستاها هنوز هم از موقعیت محکمی برخوردار است.»1

1-عبدالعلی لهسائی زاده، تحولات اجتماعی در روستاهای ایران، شیراز، انتشارات نوید، 1369، ص 80 -81




https://www.cafetarikh.com/news/22152/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
تنها
.........