۰
plusresetminus
مستند سینمایی «مهر و مسیح» فیلمی درباره آیین مهر(میتراییسم) و مسیحیت در دوره نهم جشنواره سینما حقیقت به نمایش در می‌آید.
مستند «مهر و مسیح» در سینما حقیقت
«مهر و مسیح» آخرین ساخته محمد مقدم است که فیلمهایی چون کال جنی، ور جم، اریسمان،ماهی،آیینه،سرگذشت آب و ... را در کارنامه خود دارد. «مهر و مسیح» که مستندی سینمایی درباره آیین باستانی ایرانی «مهر» یا میتراییسم و تاثیر آن بر مسیحیت است در اصل یکصد و چهل دقیقه بوده اما کارگردان تصمیم گرفته نسخه کوتاه شده(96 دقیقه‌ای) آن را برای نمایش عمومی در نهمین دوره جشنواره فیلم مستند سینما حقیقت ارائه کند.

این فیلم که حاصل بیست سال پژوهش و تحقیق کتابخانه‌ای و میدانی و تصویربرداری محمد مقدم و همکارانش در سفر به بیش از ده کشور است، در دو قسمت مستقل به نام «مهر»، و «مهر و مسیح» تدوین شده است. قسمت اول آن که به مدت 120 دقیقه است هنوز آماده نمایش نیست و موضوع آن به تاثیر ایزد مهر(میترا) بر تاریخ اجتماعی و سیاسی ایرانیان می پردازد.

اما قسمت دوم که پس از هشت سال آماده نمایش شده با عنوان «مهر و مسیح»، به پیدایش آیین مهری و تاثیرش بر دیانت مسیحی در غرب می پردازد.

علاقه مندان به موضوعات تاریخی و خصوصا تاریخ ادیان می‌توانند این فیلم را در نهمین دوره جشنواره مستند سینما حقیقت که از 22 تا 28 آذر 94 در تهران برگزار می‌شود ببینند؛ فیلمی که همچون یک پژوهش تصویری به مبنا و فرجام یکی از کهن‌ترین آیین‌های بشری و نقش انکار ناپذیر آن بر دیانت مسیحی می‌پردازد؛ فیلمی درباره تکه ای بسیار مهم از تاریخ تمدن که به دلایلی چند و عمدتا بخاطر تعمد غربیان، نقشش در تاریخ ادیان و تمدن بشری مغفول مانده یا کم اهمیت نشان داده شده است. با توجه به اینکه مستندسازان ایرانی و حتی جهانی تاکنون مستقیما به موضوع میتراییسم و تاثیر آن بر مسیحیت نپرداخته اند، باید گفت تماشای «مهر و مسیح» برای تماشاگران علاقه مند به سینمای مستند، فرصتی مغتنم است.

عوامل این فیلم مستند عبارتند از: کارگردان، تهیه کننده، نویسنده و محقق، فیلمبردار و تدوینگر: محمد مقدم؛ موسیقی: ملک ایرج پناهی؛ طراحی صحنه و لباس: آناهیتا کاشف؛ گوینده گفتار متن: علیرضا دولتشاهی؛ تصویربردار و محقق حوزه قفقاز: حامد کاظم زاده؛ ویرایش پژوهش و گفتار: پریسا مقدم؛ مدیر تولید و دستیار کارگردان: خسرو محمودی؛ و با حضور و همکاری دکتر بابک رفیعی، دکتر علی شجاعی، دکتر علی شهیدی، مهندس حسن مرتضوی، آسیه اسفندیاری، بویه سادات نیا، سعید سلامت شریف، داود فتحی، سینا دادگر و کاظم مصنف. تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛ سال 1394.

منبع: فارس

https://www.cafetarikh.com/news/32199/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما