۰
plusresetminus
از ساعت ۹ الی ۱۳ شماری از مردم رضاییه (ارومیه) با مأموران درگیر شدند. نظامیان به ساختمان دادگستری حمله کردند و با تیراندازی به سوی مردم عده‌ای شهید و مجروح بر جای گذاشتند.
نظامیان شاهنشاهی به سوی مردم آتش گشودند
بهمن ماه 57 هر روزش با خبری از بازگشت نزدیک امام به وطن آغاز می‌شد. در روز 2 بهمن 1357 وقایع زیر رخ داده‌است.

ـ فرمانداری نظامی و پلیس تهران تظاهرات صبح امروز این شهر را چنین گزارش دادند: 400 نفر از محل دانشگاه تهران به سمت چهارراه پهلوی (چهارراه ولی‌عصر(عج))، ساعت 11 حدود 2 هزار نفر از میدان ولیعهد (میدان ولی‌عصر(عج)) به سمت خیابان پهلوی (خیابان ولی‌عصر(عج))، ساعت 11:30 حدود 600 نفر در خیابان‌های شاه (خیابان جمهوری اسلامی)، قزوین و خردمند، ساعت 11:40 حدود 2 هزار نفر در خیابان پهلوی و 200 نفر در خیابان آهنگ حوالی میدان غیاثی، ساعت 21:15 حدود 500 نفر از خیابان شاه به سمت حسن‌آباد. 
ـ بنابر گزارش مطبوعات از ساعت 9 الی 13 شماری از مردم رضاییه (ارومیه) با مأموران درگیر شدند. نظامیان به ساختمان دادگستری حمله کردند و گنبد مسجد اعظم را به توپ بستند و با تیراندازی به سوی مردم عده‌ای شهید و مجروح بر جای گذاشتند. روزنامه آیندگان شمار شهدا و مجروحان را 15 نفر گزارش داد.

روزنامه اطلاعات شمار شهدا را 5 نفر اعلام کرد و اسامی چهار نفر آنها را چنین نوشته است: قهرمان‌جو، محمدباقر لاله‌دوست، به‌به‌ سرگیزی و حسین اعطائی. (پس از پیروزی انقلاب در سالگرد این واقعه، شمار شهدا 8 نفر و مجروحان 18 نفر اعلام شد). 
ـ امام در پیامی به طوایف و ایلات بویراحمد که برای آقای سید کرامت‌الله ملک‌حسینی ارسال شد، از عشایر این منطقه خواستند در حفظ نظم و امنیت منطقه خوزستان بکوشند و نگذارند افراد ماجراجو در روند این انقلاب خللی ایجاد کنند. این اطلاعیه در قم نیز توزیع شد.

منبع: فارس

https://www.cafetarikh.com/news/32418/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما